actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Geen uitkering voor jongeren zonder diploma?
Beter niet 8 50.00%
Goed idee 8 50.00%
Stemmers: 16. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2013, 07:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Geen uitkering voor jongeren zonder diploma'

'Geen uitkering voor jongeren zonder diploma' (Jan Denys)


Arbeidsmarktexpert Jan Denys pleit ervoor om jongeren zonder een diploma secundair onderwijs het recht op een uitkering te weigeren.


De jeugdwerkloosheidscijfers van Eurostat, dat alle gegevens over Europa in statistieken opslaat, liegen er niet om. Griekenland (59 procent) en Spanje (56 procent) voeren de trieste rangschikking aan, gevolgd door Italië en Portugal (38 procent in beide landen). België zit met een jeugdwerkloosheid van 22,5 procent net onder het gemiddelde in de eurozone (24 procent). In Vlaanderen is een op de vijf werklozen jonger dan 25 jaar en steeg de jeugdwerkloosheid in het voorbije jaar met 15 procent.

Waarschuwingen voor ‘een verloren generatie’ zijn echter ‘zwaar overdreven’, meent arbeidsmarktdeskundige en communicatiedirecteur Jan Denys van het hrm-dienstenbedrijf Randstad Denys. Hij is in het algemeen tevreden over de maatregelen van de federale regering tegen jeugdwerkloosheid. Jongeren worden in de beroepsinschakelingstijd (de vroegere wachttijd) meer achter de veren gezeten. In overleg met de gewesten worden 10.000 stageplaatsen in bedrijven georganiseerd. Gerichte lastenverlagingen moeten eveneens helpen.

‘Dat zijn goede ingrepen, behalve de verhoging van het minimumloon voor jongeren. Die doet de arbeidskosten stijgen. Daarvoor is het nu niet het moment’, aldus Denys. ‘Het beste middel tegen jeugdwerkloosheid is nieuwe economisch groei. Essentieel is ook dat zo weinig mogelijk jongeren zonder enige kwalificatie het secundair onderwijs verlaten. Anders zijn ze niet klaar voor de arbeidsmarkt. Daarom stel ik voor dat ze geen recht op een uitkering krijgen zolang ze niet minimaal een diploma, kwalificatie of getuigschrift van gelijk welke opleiding op secundair niveau hebben. Ze kunnen dat ook bereiken met de hulp van de VDAB. Ik ken de kritiek dat de meest kwetsbare jongeren de dupe zullen zijn: voor hen zijn specifieke initiatieven nodig. Het beleid moet zich richten op de gemiddelde jonge werkloze.’ (PM)

Het volledige artikel met de analyse van de jeugdwerkloosheid door Jan Denys vindt u deze week in Knack.


Blog Knack, 22-05-2013 (Patrick Martens)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2013, 11:03
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Het is op zich een goede manier om jongeren aan te zetten tot het behalen van een diploma of getuigschrift, al hoop ik dat ze jongeren hierover zullen inlichten (d.m.v. campagne of, beter zelfs, op school). Wat ik me dan wel afvraag; gaat dit meer druk zetten op het onderwijs? Ouders en leerlingen zijn nu al mondiger dan vroeger, het is niet langer (enkel) de leerling die het hard te verduren krijgt als er geen zogenaamde resultaten geleverd worden.

Ook hoop ik dat ze deze 'specifieke initiatieven' fatsoenlijk uitwerken. Jongeren in kansarmoede of andere situaties waarin het onderwijs voor hen niet tot zijn recht komt, hebben hun eigen opleiding misschien niet altijd zelf (volledig) in de hand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th May 2013, 14:00
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Ik vind dit nogal een moeilijke keus. Ik begrijp waar Jan Deyns vandaan komt. Maar toch stel ik mij concreet de vraag wat het nut is van een uitkering als sommige van een bevolkingsgroep ze toch niet kan krijgen.

Is dit ook niet een vorm van discriminatie? Als ik een diploma heb van secundair onderwijs heb ik recht op een uitkering, zonder een diploma secundair onderwijs niet ? En een jongeren zonder diploma secundair heeft geen recht op uitkering, maar een persoon van 40 zonder diploma secundair onderwijs dan wel ?

Als we toch drastisch gaan optreden, kan je evengoed dit voorstel uitbreiden naar alle leeftijden i.p.v jongeren. Maar dan valt het nut van een uitkering ook helemaal weg + wordt de uitkering een gegeven eerder voor hogere klassen dan voor laaggeschoolden.

Soms is het best om slapende honden te laten slapen. Het systeem is niet perfect, maar het is het enige systeem dat we hebben & enige alternatieven zijn tot nu toe nog niet gevonden.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th June 2013, 08:58
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Je moet geen hoog opgeleide zijn om te weten dat een diploma je kansen op de arbeidsmarkt verhoogt. Dat impliceert dat mensen zonder diploma het heel zwaar te verduren krijgen en soms gedoemd zijn om heel hun leven thuis te zitten. De ene zal zich nutteloos voelen en er depressief van worden, de andere zal zich in de handen wrijven omwille van zoveel vrije tijd én daarbovenop een inkomen voor het niksen.

Dus neen, jongeren zonder diploma zouden geen uitkering mogen ontvangen. Ons onderwijssysteem biedt genoeg mogelijkheden om een getuigschrift of diploma te behalen. Er zijn ontelbare studierichtingen. Mij maak je niet wijs dat er geen enkele richting aangeboden wordt die je zou kunnen interesseren. Voorlopig blijft het natuurlijk een feit dat leerlingen veel te vroeg moeten kiezen en de keuze soms eerder die van ouders of vrienden is. De toekomstige onderwijshervorming zou hier soelaas moeten bieden, alhoewel ik niet geloof dat ze zaligmakend zal zijn. Er zullen altijd leerlingen uit de boot blijven vallen, gewoonweg omdat ze niet gemotiveerd zijn om te studeren en om naar school te gaan.

Het blijft voor leerkrachten een uitdaging om ALLE leerlingen te motiveren, ook diegenen die liever thuis in hun bed zouden liggen. Soms worden gedemotiveerde jongeren echter op voorhand al opgegeven. Verspilling van moeite en tijd!

Persoonlijk was ik al voorstander om elke jongere te verplichten naar school te gaan tot het behalen van een diploma of getuigschrift. De voorgestelde maatregel is in min of meerdere mate een variant hierop. Als jonge mensen een toekomstbeeld zouden hebben van zalig nietsdoen en toch een vergoeding ontvangen, dan worden zij nu uit die droom gehaald en worden ze verplicht om eens goed te beginnen nadenken over die toekomst. Geen diploma, geen inkomen? Het zou hen over de drempel kunnen halen om de handen uit de mouwen te steken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.