actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2012, 19:15
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Een derde van zeeleven is nog niet ontdekt

Een derde van zeeleven is nog niet ontdekt

Minstens een derde van de soorten ééncelligen, planten en dieren die in de oceanen leven, zouden voor altijd onbekend kunnen blijven voor de wetenschap. En dat terwijl in het laatste decennium meer soorten beschreven zijn dan ooit. Dat meldt een online rapport van de ‘Cell Press’-publicatie Current Biology.
270 experts uit 32 landen hebben samengewerkt aan het eerste grootschalige register van het leven in zee. De Hasseltse universiteit nam het aantal soorten vrijlevende platwormen voor zijn rekening. Platwormen zijn een zeer soortenrijke groep die een belangrijk deel van de zogenaamde ‘interstitiële fauna’ (beestjes die in het zand leven) vormt.
'Voor de allereerste keer kunnen we nu een zeer gedetailleerd overzicht van zeesoorten naar buiten brengen, opgedeeld in alle grote mariene groepen. Het is de state-of-the-art van wat we weten –en nog niet weten- over het leven in de oceaan,' zegt Ward Appeltans, jarenlang projectleider bij het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ).
De onderzoekers schatten dat er ongeveer een miljoen diersoorten in de oceaan leven. Daarvan zijn er tot nu 226.000 beschreven. Zo’n 65.000 soorten wachten op dit moment om beschreven te worden in specimencollecties.
De ondervindingen bieden een referentiepunt voor schattingen van uitstervingcijfers, zeggen de onderzoekers. Ze verwachten dat de grote meerderheid van de onbekende soorten deze eeuw gevonden zal worden. Hoewel er minder diersoorten in het water leven dan op het land, is het ‘oceaanleven’ van veel oudere evolutionaire afkomst, die fundamenteel is om het leven op aarde te begrijpen.

De Standaard 15/11/2012 17u18

Mening

Het zeeleven staat bekend als het begin van AL het leven op aarde. Geen wonder dat er zo veel diersoorten zijn. Dat een derde van dit zeeleven nog niet ontdekt is lijkt mij zeer normaal. Het is onmogelijk om ELKE afzonderlijke verschijningsvorm te kunnen ontdekken. Er zijn er simpelweg te veel om dit te doen. Anderen zijn misschien veel te klein. Het kan dus inderdaad zo zijn dat er altijd ééncelligen, planten en dieren in de oceaan leven die altijd onbekend zullen blijven voor de wetenschap.

In het artikel staat dat er ongeveer een miljoen diersoorten in de oceaan leven. 226 000 van deze diersoorten zijn reeds beschreven. In het artikel staat ook dat de grote meerderheid van deze onbekende soorten ontdekt zal worden in de loop van deze eeuw.

Is dit echt noodzakelijk? Ik vind van niet. Van mij mogen ze het leven gewoon laten leven. Zolang deze soorten ons niet ziek maken of ons op welke manier ook kunnen hinderen zie ik niet in waarom we ALLE diersoorten moeten kennen. Ik vind dat we tot nu toe al genoeg diersoorten kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.