actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 12:04
Eva.M*eusen Eva.M*eusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 23
Varkensproject binnenkort ook in Antwerpen?

ANTWERPEN - In 2014 doken er drie varkens op in Gent. Inwoners van de Arteveldestad konden de beesten hun voedseloverschotten voederen. Ook Antwerpen toont nu interesse in project Het Spilvarken. “Varkens brengen mensen samen”, zegt initiatiefneemster Nathalie Snauwaert.

“We kregen al veel mails van mensen en organisaties uit het Antwerpse die iets met hun voedseloverschotten willen doen”, vertelt Nathalie Snauwaert, initiatiefneemster van Het Spilvarken. En dat is nu net wat ze met haar varkensproject wil bereiken. “Een derde van ons voedsel eindigt in de vuilbak en dat terwijl we er nog zoveel nuttige dingen mee zouden kunnen doen. Het aan de varkens geven, is daar een van. Dat heeft ook grote voordelen voor het milieu. Per kilo varkensvlees is er ook bijna een kilo soja nodig om het dier te voeden. Het verbouwen van soja leidt tot uitstoot van broeikassen en verlies van kostbare gronden. De beesten eten geven met onze voedseloverschotten is daarom veel logischer.”

In Gent stonden zes maanden lang al drie varkens. Die werden in een beurtrolsysteem gevoed door veertig buurtbewoners.

Nathalie Snauwaert van Het Spilvarken kreeg onlangs al een mail van de Antwerpse Karel De Grote Hogeschool. “Zij willen ook graag iets nuttigs doen met hun voedselresten”, zegt de initiatiefneemster. Ook sprak ze al met het Ecohuis en met de meisjes van boerenmarkt MARTA om ideeën uit te wisselen.

Bron: Gazet Van Antwerpen 13/10/2015
http://www.gva.be/cnt/dmf20151013_0...ok-in-antwerpen

Eigen mening: Ik vind dit een heel leuk en goed idee. Ten eerste is dit heel slecht voor het milieu. De productie van Soja geeft een grote uitstoot aan broeikasgassen en gebruikt veel gronden. Zo moeten ze hier al niet meer aandenken en is er plaats voor andere zaken. Volgens mij is dit ook leuk voor de mensen om samen te komen en de dieren te voeden. Voor sommige mensen die alleen zijn is dit zeer goed voor hun sociaal contact. Ik hoop dat het in de toekomst wel vaker gaat voorkomen. Ik vind het een heel leuk concept.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.