actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2017, 15:53
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
EU zet procedure tegen wet-Major stop

EU zet procedure tegen wet-Major stop


De Europese Commissie staakt haar verzet tegen de Belgische wetgeving op havenarbeid.

De inbreukprocedure die de Europese Commissie in maart 2014 startte tegen de te rigide regels inzake havenarbeid, wordt stopgezet.
Europees commissaris voor Transport Violeta Bulc aanvaardt de lichte aanpassingen die minister van Werk Kris Peeters (CD&V) vorig jaar met de vakbonden en de bonden beklonk.

De Europese Commissie stoorde zich aan de beperkingen die de wet-Major oplegt.
Zo moeten havenbedrijven putten uit een pool van havenarbeiders en kunnen enkel havenarbeiders deel uitmaken van zo'n pool.

Peeters voerde enkele versoepelingen in het regime voor de havenarbeid in.
Zo zullen werkgevers voortaan en stapsgewijs ook buiten de pool kunnen rekruteren.

De aanpassing van de Belgische wetgeving gebeurde in nauw overleg met de havenbonden en de vakbonden.
Een overgrote meerderheid van de havenarbeiders keurde het nieuwe regime ook goed in een referendum.

Geleidelijke opheffing

Volgens Bulc zorgen de aanpassingen voor een geleidelijke opheffing van de restricties op havenarbeid.
Het nieuwe regime zal ook 'bijdragen tot de concurrentiekracht van de Belgische havens, terwijl de dokwerkers nog voldoende beschermd worden'.

Om die reden zet Bulc de procedure nu stop.
Wel benadrukt de Europese Commissie dat ze blijft waken over de concrete toepassing van de nieuwe afspraken op het terrein.

De nieuwe havenbaas van de haven van Antwerpen, Jacques Vandermeiren, had nochtans bij zijn aantreden gepleit voor een structurele oplossing voor het aanslepende conflict over havenarbeid.

Peeters is zeer in zijn nopjes met de beslissing van de Europese Commissie: 'Het sociaal overleg in de havensector heeft aangetoond dat het in staat is om eensgezind het hoofd te bieden aan externe uitdagingen', zegt hij.
'Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit sociaal overleg resultaten kan blijven boeken, ook voor andere uitdagingen.
Ik wil de sociale partners daarom op korte termijn ontmoeten om verdere acties en maatregelen op de sporen te zetten.'

Bron: De Tijd, 17 mei 2017, 13.35u, EU zet procedure tegen wet-Major stop

Mening:
Artikels in verband met de economische toestand binnen de Europese Unie zijn voor mij altijd interessant, voornamelijk als het gaat over situaties als deze. Ik ben niet opgeleid op het economische aspect van alles te begrijpen, maar ik probeer toch over een basiskennis te beschikken zodat ik mij kan informeren over dergelijke onderwerpen. Het lijkt mij weer iets Belgisch: een bepaalde wet proberen doordrukken die duidelijk niet goedgekeurd wordt door de hogere instanties. Het wetsysteem is te omslachtig, maar in dit geval lijkt het mij duidelijk waarom de Europese Commissie een halt toeroept tot de maatregel die genomen werd. Door de bescherming te proberen garanderen van de werknemers in de haven, sluiten ze zich ook af van een heleboel mogelijke sollicitanten. De maatregel moet op een manier georganiseerd worden, dat het zowel beschermend als inclusief bekeken en uitvoerd kan worden. De geleidelijke veranderingen lijken mij echter een uitstel van executie voor de maatregel: waarom kan de uiteindelijke maatregel niet in één keer ingevoerd worden? Het lijkt mij nogal inconsequent.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.