actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 09:34
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
Zweden verspreidt brochure om burgers voor te bereiden op oorlog

Zweden verspreidt brochure om burgers voor te bereiden op oorlog

De Zweedse overheid is begonnen met de verspreiding van een brochure om de burgers in te lichten over wat ze moeten doen als er een oorlog uitbreekt.

Ze krijgen onder meer de raad om checklists op te stellen rond voedsel, water, warmte en communicatie, en krijgen informatie over noodalarmen, waarschuwingen voor luchtaanvallen en het lokaliseren van schuilkelders.
In Zweden begint op 28 mei een sensibiliseringsweek rond het voorbereid zijn op noodgevallen, en in het kader daarvan werd aan 4,8 miljoen huishoudens een brochure uitgedeeld over wat moeten doen indien er een crisis of een oorlog uitbreekt, zo melden de autoriteiten maandagavond. 'De bedoeling van de brochure is om beter voorbereid te zijn op de gevolgen van situaties zoals zware ongevallen, extreem weer of ICT-aanvallen en militaire conflicten', zo staat in het pamflet. 'Hoewel Zweden veiliger is dan veel andere landen, zijn er nog steeds bedreigingen voor onze veiligheid en onafhankelijkheid. Als je voorbereid bent, help je mee om de capaciteiten van het land te vergroten om het hoofd te bieden aan grote spanningen.'

Naast to-dolijstjes en informatie over onder meer schuilkelders en alarmen, krijgen de Zweden informatie over de opties inzake de militaire of burgerlijke dienst en de dienstplicht voor 16- tot 70-jarigen, 'want iedereen moet zijn bijdrage leveren en iedereen is nodig'. Het land voerde vorig jaar de dienstplicht opnieuw in, vanwege de groeiende bezorgdheid rond de militaire manoeuvres van Rusland in de Baltische staten.

Zweden denkt er ook aan om lid te worden van de NAVO vanwege de Russische schendingen van zijn luchtruim van de laatste jaren.
De Zweden kregen voor het eerst in 1943, tijdens de Tweede Wereldoorlog, informatie over oorlogen en rampen, en tot 1961 werden regelmatig updates gegeven.

Bron: Knack 22/05/2018
Link: http://www.knack.be/nieuws/wereld/z...al-1149435.html

Mening:
Brochures 'wat te doen bij oorlog', het lijkt me een redelijk absurd idee, maar wat toch werkelijkheid is. Als ik ooit dergelijke brochure in mijn brievenbus krijg, krijg ik schrik dat het echt zo ver zal zijn dat er oorlog uitbreekt. En wat als deze brochures in verkeerde handen komen? Neem nu dat de mogelijke oorlogsvijand deze brochure krijgt en informatie krijgt over de plaats van schuilkelders... het aantal doden zal meteen stijgen! Deze brochures en dienstplicht vind ik persoonlijk harde en confronterende maatregelen, ze maken het land gewoon oorlogklaar.

Laatst aangepast door Kelly.L*mbrechts : 22nd May 2018 om 09:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.