actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2018, 17:47
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
104-jarige wetenschapper kiest voor geassisteerde zelfdoding in Zwitserland

104-jarige wetenschapper kiest voor geassisteerde zelfdoding in Zwitserland

De 104-jarige Australische wetenschapper David Goodall is donderdag op eigen verzoek om het leven gebracht. Hij was daarvoor naar Zwitserland afgereisd, omdat hulp bij zelfdoding in eigen land niet kon.


‘Om 12.30 uur is professor David Goodall in vrede ingeslapen in Bazel na een injectie met Nembutal.’ Die tweet stuurde een medewerker van Exit International donderdagmiddag de wereld in. Exit International is een non-profitorganisatie die een bewust en waardig levenseinde een basisrecht vindt, ook al ben je niet ongeneeslijk ziek.

Goodall leed immers niet aan een terminale ziekte, maar hij vond dat zijn levenskwaliteit te veel achteruit was gegaan. Zo was de man onder meer bijna doof en blind.

‘Australië loopt achter’

De wetenschapper had eerst in eigen land hulp bij zelfdoding gevraagd, maar dat werd hem geweigerd. Hij probeerde vervolgens op eigen houtje een einde aan zijn leven te maken, maar dat mislukte.

Daarop reisde Goodall naar Zwitserland, waar verschillende stichtingen hun diensten aanboden. ‘Ik had liever gestorven in Australië en ik betreur echt dat Australië achterloopt op Zwitserland’, verklaarde hij woensdag nog aan journalisten.

Goodall was het voorlopig oudste lid van Exit International.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.

Bron: De Standaard 10/05/2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180510_03506047

Mening:
Persoonlijk vind ik het eigenlijk zeer knap wat deze persoon heeft gedaan. Hij is 104 jaar oud en heeft geen zin meer in het leven. Waarom zou je die persoon dan nog tegenhouden als hij het echt niet meer ziet zitten? Wel, die vraag zou ik eigenlijk aan de regering van Australië moeten stellen, of zelfs aan die van België aangezien dit volgens mij ook niet mogelijk is in ons land. Goodall heeft eerst nog zelfmoord geprobeerd, maar daarna afgereisd naar Zwitserland om daar het leven af te geven. Dit laat nog maar eens zien hoe graag deze persoon het leven achter zich laat. Om toestemming te krijgen voor euthanasie moet je aan een waslijst aan aspecten voldoen om dit te krijgen. Meestal krijg je dit pas nadat je zwaar geleden hebt aan een ziekte. Ook hier stel ik mij de vraag, waarom mag dit pas als de pijn ondraaglijk wordt? Waarom mag dit niet net voor de pijn extreem wordt? Vaak laten ze mensen langer lijden dan zou mogen en als mensen dan nog als laatste wens euthanasie vragen, krijgen ze 'neen'. En dan schrikken ze als er een artikel over zelfmoord in de kranten verschijnt...

Laatst aangepast door Kelly.L*mbrechts : 10th May 2018 om 17:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.