actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2017, 08:56
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Bijna 20 procent minder studenten in lerarenopleidingen

De lerarenopleidingen blijven klappen krijgen. In vijf jaar is het aantal studenten dat begint aan een lerarenopleiding aan de hogeschool, universiteit of Centrum voor Volwassenenonderwijs met bijna 20 procent gedaald. 

De lerarenopleidingen mochten de afgelopen jaren telkens minder studenten verwelkomen. Waar in het academiejaar 2011-2012 nog 11.683 studenten de studie aanvatten, daar was dat in het 2015-2016 afgenomen tot 9.446. Voor de lerarenopleiding voor het kleuter- en lager onderwijs gaat het om een daling van meer dan 1.000 studenten, of 18 procent.

In alle provincies tellen de hogescholen minder studenten, al zijn de dalingen het grootst in Oost- en West-Vlaanderen. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van Vlaams Parlementsleden van sp.a aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Vlaams Parlementslid Steve Vandenberghe (sp.a) geeft aan dat er dringend moet worden ingegrepen. “De nood aan leerkrachten tegen 2025 is hoog. Op basis van deze cijfers geraken we er niet, zeker als je weet dat een op vier jonge leerkrachten binnen vijf jaar na de start afhaakt.”

'De nood aan leerkrachten tegen 2025 is hoog en op basis van deze cijfers geraken we er niet'

Sp.a wil met het plan ‘leraar van morgen’ het beroep aantrekkelijker maken. “Het draait om het principe van de vliegtuigloopbaan, waarbij leerkrachten tijdens hun loopbaan drie fases doorlopen: de startbaan, de zenitbaan en de landingsbaan”, klinkt het. “Ook moeten we de regeldrift en administratieve rompslomp terugdringen.”

Het aantal afgestudeerden bleef in dezelfde periode wel enigszins op peil. In 2015-2016 behaalden 5.472 studenten een diploma van een van de verschillende lerarenopleidingen, terwijl het vijf jaar eerder om 5.677 studenten ging. De daling doet zich opnieuw in alle provincies voor, maar concentreert zich vooral bij de lerarenopleidingen voor het secundair onderwijs. In het basisonderwijs is zelfs een lichte stijging van het aantal afgestudeerden, zo’n 6,7 procent, merkbaar.

Bron: De Morgen, 8-12-17, https://www.demorgen.be/binnenland/...ingen-bf6ff90b/

Eigen mening: Persoonlijk dacht ik net dat de interesse in een lerarenopleiding veel groter was dan dit. Ik had zeker geen daling verwacht. Ik schrik ook dat dit een slechte zaak is in de plaats van een goede. Het is al een aantal jaren aan de gang dat men problemen heeft rond het werk vinden in een één uursvak. Veel jongeren kiezen hun vakken al op basis van de werkgelegenheden, of ze wel werk zullen vinden. Natuurlijk als de nood hoog is tegen 2025, dan moeten er wel mensen aangespoord worden om een lerarenopleiding te volgen maar we kunnen mensen niet dwingen om een job of studie te kiezen die ze niet willen volgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2017, 13:40
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Ik schrik hier niet van. Vorig jaar hebben we met een vakleerkracht een hele les gevuld mer deze 'discussie'. Toen werd er op onze school al gesproken van een aanzienlijke daling van het aantal studenten die in het eerste jaar waren ingeschreven voor de lerarenopleiding, en dan meer bepaald voor secundair onderwijs. Ik heb doorheen de opleiding al gemerkt dat sommige gewoon kiezen om de lerarenopleiding te volgen omdat ze niet weten wat ze echt willen en denken dan dat de lerarenopleiding de makkelijkste opleiding is. Wat natuurlijk helemaal niet waar is. Na de eerste stageperiode merk je dan meteen op dat er enkele afhaken omdat de werkdruk te hoog is, omdat het toch nies voor hen is, omdat ze toch de leerlingen niet leuk vinden,... . Er moet gewoonweg iets aan gedaan worden. Het beroep komt in de media ook meestal niet ten goede van de job, en wordt eerder gezien als het aspect 'veel vakantie', wat natuurlijk ook zo is, maar meer dan dat ook. Het plan van de 'leerkracht van morgen' vind ik een goede maatregel die ze willen toevoegen. Op deze manier weten de leerkrachten waar ze aan toe zijn en dit zorgt er dan ook onrechtstreeks voor (denk ik) dat de regeldruk zal verlagen. Wij als toekomstige leerkrachten kunnen er denk ik zeker van meespreken, dat wanneer we thuiskomen je niet gewoon in je zetel kan kruipen. Het werk stopt niet na half 4, en ik denk dat dit voor sommige een moeilijk gegeven is. We moeten gewoon het beroep als leerkracht aantrekkelijker maken, maar dan moet er ook wel het een en het andere worden veranderd in het beroep zelf. Anders zal het beroep minder en minder aantrekkelijk worden voor potentiële studenten in de lerarenopleiding.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.