actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2017, 12:04
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Vlaamse filmstudente getuigt over wantoestanden in industrie

De Vlaamse filmstudente Flore Pensaert nam na de hetze rond het ontslag van Bart De Pauw een video op waarin ze getuigde over de verschillende wantoestanden waar ze zelf al mee te maken kreeg op en rond filmsets. Ze pleit voor verandering in de sector en vindt dat er de nodige maatregelen genomen moeten worden tegen alle vormen van grensoverschrijdend gedrag.

Als actrice, regisseur, fotograaf en model is Flore goed bekend met filmsets. En ze is nog niet afgestudeerd, maar ze maakte zelf ook al dingen mee die niet oké zijn. 'Elke vrouw én man zou zich veilig moeten kunnen voelen op een filmset', vertelt ze in een video op haar Facebook-profiel. Maar dat blijkt niet altijd even vanzelfsprekend.

Zo vertelt ze over een geval waarbij ze regie-aanwijzingen gaf op een filmset en haar cameraman erg handtastelijk werd waar alle acteurs bijstonden. Toen ze daar later mee naar buiten kwam, geloofde niemand haar, omdat de jongen in kwestie een heel geliefde medestudent was. 'Ik ben sociaal gelyncht toen ik mijn verhaal deed. Mensen noemden me een leugenares en een manipulatief kind.'

Geen beha 'als compromis?'

Ze vertelt over een fotograaf die haar naakt wilde fotograferen, maar die absoluut niet wilde dat Flore haar vriend dan zou meenemen, 'want het beknot zijn creatieve proces als er iemand op zijn vingers staat te kijken'. Ze legt uit hoe een regisseur die wilde dat ze een naaktscène zou spelen in een film, haar vroeg om topless de eerste scriptlezing te doen, alleen met hem. Toen ze weigerde en hij zei dat hij dat begreep, vroeg hij of ze dan 'als compromis' een hemdje zonder beha kon dragen. Ook tijdens haar stage op de set van ‘Domino’ de nieuwe film van Brian De Palma, ging het mis. Flore wil geen namen noemen, omdat het grensoverschrijdende gedrag waarvan sprake op de set zelf met de personen in kwestie besproken werd en 'toch gedeeltelijk opgelost werd'.

'Het is vooral moeilijk om daar iets over te zeggen als je minder macht hebt dan die andere', vertelt ze aan onze redactie. 'Ik maakte me constant zorgen over de gevolgen als ik die persoon terecht zou wijzen. Zou hij mij slechte punten geven? Gaat dat mij op een andere manier benadelen?'

Ze merkt ook op dat de reacties op sociale media na het ontslag van Bart De Pauw heel fel tégen de slachtoffers gekant waren. 'Ik denk dat dat heel veel vrouwen afschrikt om nu nog met hun verhaal naar buiten te komen', zegt ze.

'Flirten en lachen is leuk, maar er zijn gewoon grenzen'

Ze wil oplossingen voor de sector waar ze zo van houdt, 'want er lopen zoveel goede mensen rond, die geen vlieg kwaad zouden doen. Ik hoop gewoon dat dit debat leidt tot een beweging en tot een hervorming. We moeten samen op zoek gaan naar oplossingen, en misschien moeten scholen wel het voortouw nemen en toekomstige filmmakers sensibiliseren over wat kan en wat niet.'

Tenslotte wil ze wel benadrukken dat een van de fijne factoren aan het werken in de filmwereld is dat er op een set veel gelachen wordt, dat mensen heel close zijn met elkaar en dat er al eens geflirt kan worden. 'Mannen moeten ook niet het gevoel krijgen dat ze niets meer mogen. Flirten en lachen is leuk, maar er zijn gewoon grenzen. En die voelen zowel mannen als vrouwen doorgaans goed genoeg aan', vertelt ze ons.

Bron: De Standaard, 12/11/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171112_03181207

Eigen mening: Ik denk eerst en vooral dat er duidelijke en algemene grenzen moeten opgesteld worden omtrent wat net grensoverschrijdend gedrag is. In dit artikel ben ik het eens dat het niet door de beugel kan als een regisseur vraagt om topless een scriptlezing te doen, maar er hebben zich de afgelopen laatste dagen andere dingen voorgedaan waarbij ik mijn bedenkingen heb. Natuurlijk zijn grenzen voor iedereen relatief. Elke persoon kan anders omgaan met bepaalde grappen en het hangt ook af hoe 'de grappenmaker' deze grappen naar voren brengt. Daarom ben ik voor algemene grenzen die voor iedereen hetzelfde opgesteld zijn. Zo kunnen bepaalde gebeurtenissen vermeden worden.

Wat dit artikel betreft vind ik wel dat het een beetje controverse is. In de laatste alinea zegt de filmstudente dat mensen in de filmwereld heel close kunnen worden en dat er geflirt mag worden maar dat iedereen de grens hierbij heel goed aanvoelt. Blijkbaar toch niet denk ik dan... Aangezien in de hele bovenstaande tekst alleen maar grensoverschrijdende gebeurtenissen aan bod komen. Ik ben het er volledig mee eens dat dit voor haar grensoverschrijdend is, maar ik stel mij ook de vraag of ze dit wel degelijk tegen de persoon ( die deze grensoverschrijdende feiten doet ) zegt.

Aangezien deze grenzen voor iedereen anders liggen, ben ik van mening dat we ook eerst kunnen melden aan de persoon zelf dat dit gedrag niet aanvaardbaar is en zolang hij/zij hiermee blijft doorgaan, moeten er natuurlijk grotere stappen ondernomen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.