actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2011, 22:58
Elke.Verreyt Elke.Verreyt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Berlusconi treedt af als premier van Italië

Silvio Berlusconi is niet langer premier van Italië. De 75-jarige Berlusconi heeft zonet zijn ontslag aangediend, zo werd net bevestigd door een communicé van het Italiaanse paleis.


Berlusconi werd bij zijn aankomst op het presidentieel paleis door omstaanders onthaald op gejoel en beledigingen. Zaterdagnamiddag keurden de Italiaanse volksvertegenwoordigers een hervormingsplan, dat het vertrouwen in de Italiaanse economie moet herstellen, goed. Eerder beloofde Berlusconi dat hij zou aftreden zodra dat hervormingsplan door het parlement werd aangenomen.

Het pakket maatregelen voor de sanering van de openbare financiën en de hervorming van de economie werd zaterdagnamiddag goedgekeurd. Silvio Berlusconi trok daarop naar president Giorgio Napolitano om zijn aftreden aan te kondigen. Omstreeks 21u15 kwam bij aan op het presidentieel paleis, waar hij op boegeroep en beledigingen werd getrakteerd. Tv-beelden toonden dansende mensen nadat het nieuws van Berlusconi's ontslag officieel was. Algemeen wordt aangenomen dat de nieuwe regering geleid zal worden door oud-eurocommissaris Mario Monti en een brede meerderheid zou kennen.

bron:http://www.gva.be/nieuws/buitenland...oedgekeurd.aspx

motivering: Het begon stilaan tijd te worden dat Berlusconi zou aftreden. Dit is dan toch een van de weinige beloftes waar hij zich aan gehouden heeft. Hij had veel beter en veel eerder naar zijn volk moeten luisteren en rekening moeten houden met wat het volk wil. Het is te hopen dat het hervormingsplan en de toekomstig nieuwe premier Italië er weer terug bovenop krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2011, 14:42
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
ik weet niet of het zal helpen bij de huidige problemen in Italië maar het werd toch eens tijd dat Berlusconi aftrad. Hij leidde in Italië een regime dat men niet meer zuiver democratisch kon noemen.
Bovendien leidde hij ook de televisiestations waardoor er sprake was van censuur. De media zou onafhankelijk moeten zijn van de staat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2011, 17:19
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Aftreding Berlusconi

Ik denk dat het niet alleen voor Italië een goede zaak is dat Berlusconi aftreedt, maar ook voor heel Europa. Hij heeft gedaan wat hij kon maar dat was niet genoeg. Ik heb altijd wel twijfels gehad bij Berlusconi vooral omdat hij zo vaak negatief in de media kwam.

Ik hoop dat ik ongelijk heb maar ik denk dat we nog niet alles gezien hebben. (Betreft alle politieke omstandigheden van heel Europa)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2011, 13:27
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik denk dat het aftreden van Berlusconi zowel negatieve als positieve gevolgen kan hebben. Een negatief gevolg is bijvoorbeeld de kans op politieke instabiliteit, er is namelijk een econoom aangeduid om Berlusconi op te volgen maar Berlusconi's partij is nog niet zeker of dat zij hem willen steunen.

Misschien belangrijker is: kan een econoom Italië nog uit het dal trekken voordat de economische situatie hetzelfde is als in Griekenland? Of is het hiervoor al te laat en moeten we het ergste vrezen?

Met het aftreden van Berlusconi volgt, volgens mij, ook een machtsvacuüm. Wie zal deze opvullen of zal Berlusconi achter de schermen nog steeds de touwtjes in handen hebben?

Ik hoop dat de positieve gevolgen zullen doorwegen en dat Italië eindelijk een echte democratisch verkozen leider zal krijgen die het beste voor heeft met het land en niet met de bedrijven waar hij of zij eigenaar van is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2011, 22:49
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Op het eerste zicht lijkt het mij wel goed dat Berlusconi eindelijk is afgetreden. Zoals Marloe zegt leidde hij inderdaad meer een regime en kan je het niet meer echt democratisch noemen. Met als gevolg dat de bevolking zich ook tegen hem keerde.
Maar langs de andere kant vraag ik mij af of iemand anders de Italiaanse economie dan wel zal kunnen herstellen? Ik hoop dat men met het nieuwe hervormingsplan Italië nog kan redden, maar ik denk dat dat gewoon afwachten wordt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th November 2011, 13:28
kevin.vanderauwera kevin.vanderauwera is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 25
Het aftreden van Berlusconi is volgens mij een goede zaak!

De man is corrupter dan wat dan ook, heeft totaal geen voeling met het grote publiek en houdt zich bezig met randzaken zoals het voorzitterschap van 1 van de 2 grootste voetbalclubs van Milaan, AC Milan. Naar mijn bescheiden mening is het nog maar kwestie van tijd vooraleer aan het licht komt hoeveel geld hij doorgesluisd heeft van de Italiaanse staat naar zijn geliefkoosde speeltje.

Hoog tijd dat er nieuwe wind door Italië zal waaien, hopelijk kan het land zich uit de erbarmelijke financiële omstandigheden redden waarin het zich nu bevindt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2011, 16:44
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Zoals in de vorige commentaren vind ik het goed dat Berlusconi een stap opzij heeft gezet. Ik denk dat het voor Italië en Europa goed zal zijn dat Italië een nieuwe leider heeft. Italië is namelijk de 3de grootste economie van de Eurozone. Doordat Berlusconi zijn absolute meerderheid kwijt was, was het wel te verwachten dat Berlusconi ging aftreden. Berlusconi deed ook veel vreemde uitspraken waardoor hij veel krediet is verloren onder andere bij Sarkozy en Merkel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.