actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2016, 23:16
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Nieuwe president van de Filipijnen wil doodstraf herinvoeren

Nieuwe president van de Filipijnen wil doodstraf herinvoeren

‘Ik ga het Congres vragen om de doodstraf bij ophanging opnieuw in te voeren’, zei Duterte tijdens een persconferentie in Davao City. Duterte, die op 9 mei werd verkozen met een populistisch programma en de ene na de andere extreme uitspraak doet, zei dat hij de politie het recht zou geven ‘om te schieten om te doden’ tijdens operaties tegen criminelen en al wie zich met geweld verzet tegen een arrestatie.

‘Als u zich verzet, en als u blijkt geeft van gewelddadige weerstand, krijgt de politie het bevel om te schieten om te doden’, zei hij. Militaire scherpschutters zouden ingezet worden om criminelen te doden.

Duterte zei ook dat hij de doodstraf wou herinvoeren voor misdaden als drugshandel, verkrachting, moord en diefstal. President Gloria Arroyo schafte de doodstraf af in 2006.

Tijdens de verkiezingscampagne beloofde Duterte, die de eed moet afleggen op 30 juni, dat hij tienduizenden criminelen zou doden. Hij wekte de verontwaardiging op van tegenstanders, maar kon toch tientallen miljoenen Filipijnen, die de criminaliteit en de corruptie beu zijn, overhalen om op hem te stemmen.

Datum: 15/05/2016

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160515_02290414

Eigen mening: Het is voor ons onbegrijpelijk dat tientallen miljoenen Filipijnen overtuigd kunnen worden door de populistische uitspraken van deze man. Ik denk dat de resultaten van de verkiezingen vooral aangeven dat het tijd is voor verandering en dat de bevolking smacht naar een toekomst die er anders uitziet dan de huidige situatie. De populistische Duterte speelt hier gretig op in, maar of die verandering in de juiste richting er zal komen valt natuurlijk ernstig te betwijfelen. Uitspraken zoals hierboven worden aangegeven, zijn erg verontrustend en voorspellen niets goeds voor de toekomst van het land. Het herinvoeren van de doodstraf en het recht om te schieten om te doden, zijn in elke situatie geen goed idee, maar al zeker niet in een land waar corruptie en machtsmisbruik schering en inslag zijn. Mensenrechtenorganisaties kijken met een bang hart naar de politieke evoluties in de Filipijnen en ik sluit me daar zeker bij aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 10:14
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Ik vind de uitspraken van Duterte echt verontrustend. Jarenlang word er al gestreden om de doodstraf overal ter wereld af te voeren en nu wil Duterte deze terug invoeren. Dat is gewoon waanzinnig, zeker als ook voor diefstal of drugshandel de doodstraf kan krijgen. Voor grotere/ergere misdaden zoals bijvoorbeeld een seriemoordenaar zou ik er nog ergens, niet dat ik dit goedkeur, kunnen inkomen. Maar voor diefstal en drugshandel de doodstraf krijgen dat gaat wel heel ver, veel te ver zelfs in mijn ogen.
Ik snap dat mensen de criminaliteit en corruptie beu zijn en verandering willen zien, maar de aanpak van Duterte is volgens mij niet de juiste oplossing. Mensen doodschieten omdat ze tegen zetten bij een arrestatie en het leger inzetten om criminelen dood te schieten, als dit echt wordt uitgevoerd dan denk ik dat de Filipijnen een heel gevaarlijk land wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th May 2016, 13:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Doodstraf herinvoeren?

De voorgaande reacties kan ik zeker begrijpen. Toch ben ik er wel voor te vinden om de doodstraf in te voeren bij extreem zware feiten waarbij men zeker weet dat de veroordeelde ook de dader is. Een seriemoordenaar, zware kinderverkrachter ... verdienen het in mijn ogen niet om hetzelfde beboet te worden als een dief. Er is wereldwijd een groot tekort aan plaatsen in gevangenissen. Dit leidt tot het vrij rondlopen van personen die eigenlijk vast zouden moeten zitten. Is dit dan zo correct? Daarom kan ik mij wel vinden in het toepassen van de doodstraf bij de zwaarst gepleegde feiten. Want hoe graag we het tegendeel ook horen, het karakter van mensen kan je niet veranderen. Er zullen mensen zijn die van gedrag veranderen door een gevangenisstraf of therapie, maar de 'zwaarste mannen' zullen nooit van gedrag veranderen. Het bevel geven aan de politie om te schieten om te doden wanneer verdachten zich met geweld verzetten vind ik er wel over gaan. Hierbij proberen de verdachten zich voornamelijk te verdedigen. Dat is menselijk, dat is natuurlijk.
Samengevat ben ik geen tegenstander van de doodstraf, maar ik vind wel dat het enkel toegepast mag worden bij zware criminelen die geen spijt betuigen en nooit zullen veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.