actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2016, 11:45
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Laatste Tienanmen-gevangene wordt in najaar vrijgelaten

Laatste Tienanmen-gevangene wordt in najaar vrijgelaten

Bijna 30 jaar na het bloedige neerslaan van het protest op het Tiananmenplein in Peking komt de laatste bekende deelnemer aan het protest in oktober wellicht op vrije voeten. De gevangenisstraf van de 51-jarige Miao Deshun is met elf maanden ingekort, zo berichtte de mensenrechtenorganisatie Dui Hua woensdag op haar website.
Miao Deshun was 25 jaar in 1989. Hij werd ter dood veroordeeld, omdat hij tijdens de protesten in de Chinese hoofdstad een mand zou hebben geworpen op een brandende tank. Later werd de strafmaat in een jarenlange celstraf omgezet.
In het voorjaar van 1989 verzamelden op het Plein van de Hemelse Vrede steeds meer demonstranten om politieke hervormingen te eisen. In de nacht van 3 op 4 juni rolden tanks op het plein, en soldaten openden het vuur op de betogers. Tot vandaag verzwijgt de Chinese regering het werkelijke aantal slachtoffers. De schattingen lopen uiteen tussen enkele honderden en enkele duizenden. Duizenden demonstranten kwamen in gevangenissen of werkkampen terecht.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160504_02273555

Datum: 4/05/2016

Eigen mening: De beelden van de man die voor een tank van het Chinese leger standhield om deze tegenhouden, zijn in 1989 de hele wereld rondgegaan. De internationale gemeenschap reageerde toen vol afschuw dat een regime zomaar met zoveel geweld protesten voor meer democratie en minder corruptie, kon neerslaan. Ik vind het eigenlijk onaanvaardbaar dat iemand zo’n lange straf moet uitzitten voor een schreeuw om meer rechtvaardigheid. Ik kan misschien nog begrijpen dat het regime van toen zo streng optrad, maar het is aan te klagen dat de huidige Chinese regering nog niet eerder maatregelen heeft genomen om deze man weer sneller te integreren in de Chinese maatschappij. Ik heb ook mijn twijfels bij het feit of de man zijn leven buiten de gevangenismuren nu gewoon zal kunnen verderzetten. Het is immers te verwachten dat de man heel wat aanpassingsmoeilijkheden zal ervaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.