actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2009, 17:23
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
"Leer kinderen in lagere school de geneugten van homoseks"

Leer kinderen in lagere school de geneugten van homoseks


Lagere schoolkinderen zouden in de klas moeten leren dat homoseks plezierig kan zijn, zo menen de mensen achter een Brits onderwijsproject.
De voorvechters van het No Outsiders-project hebben zichzelf tot doel gesteld om "klaslokalen te creëren waar homoseksualiteit omhelsd kan worden".

Het doel van het project, dat in 14 lagere scholen loopt, is in de eerste plaats pesterijen en vooroordelen omtrent homoseksualiteit een halt toe te roepen.

Op een seminarie aan de Universiteit van Exeter zijn aanhangers van de groep echter verder gegaan dan de anti-pestenagenda; ze hielden een debat over "het plezier en de lust van homoseksualiteit in een educatieve context". Op het seminarie werd de "vanzelfsprekende afwezigheid van seks en lust in het klaslokaal" in vraag gesteld.

De kritiek op het project laait nu op. "Ze willen van klaslokalen homosauna's maken", klinkt het.
"Debat staat los van project"

Volgens projectleidster Dr Elizabeth Atkinson staan het project en het debat echter los van elkaar. Het No Outsiders-project kan rekenen op 600.000 pond overheidssteun.



Hopelijk gaat het hier inderdaad om een miscommunicatie. Persoonlijk vind ik dat je met kinderen in de lagere school zeker bezig kunt zijn rond homoseksualiteit en vind ik het een interessant initiatief. Het is nu eenmaal iets wat we meer en meer tegenkomen in onze samenleving en ook kinderen willen er wel iets meer over weten. Ik denk dat het belangrijk is om kinderen kennis te laten maken met homoseksualiteit en hen te weerhouden van vooroordelen. Het nu al over het genot van homoseks te hebben, gaat toch wat te ver. Deze kinderen hebben nog niet eens seksuele voorlichting gehad. Dus hopelijk gaat het hier om een dom misverstand.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2009, 17:35
Jente Brughmans Jente Brughmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Brecht
Posts: 29
Een onderwerp waar nog altijd veel discussie en taboe rond is. Ik denk dat de mensen niet zo conservatief moeten ingesteld zijn. Het gaat hier over vooroordelen. Men wil er dus zeker geen homosauna creëren, maar wel de spreekbaarheid van homeseksualiteit aanhalen.
Ik zou de mensen gewoon aanraden om af te wachten tot er wat resultaten zijn geboekt met dit gegeven. Want nu hebben ze zelf vooroordelen terwijl men juist die vooroordelen probeert aan te pakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2009, 14:55
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Volgens mij is dit ook een goed project. Maar de kinderen uit de lagere school hier over aanspreken lijkt mij niet direct geschikt. Als je dit zou uitwerken zou ik dit eerder in het middelbaar doen. Lagere schoolkinderen vergeten nogal rap die kleine dingen en als ze in het middelbaar met vrienden omgaan die daar tegen zijn kan wat ze geleerd hebben weer helemaal weggeveegd worden.
In het middelbaar krijgen ze seksuele voorlichring en dan denken de leerlingen er ook beter over na want in het lager is wat de 'leider' zegt waar en de rest volgt maar. In het middelbaar durven kinderen eerder voor zichzelf opkomen.
Misschien is het goed om dit in het lager aan bod te laten komen maar uitgebreid vind ik dat ze daar wat te jong voor zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th March 2009, 15:16
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Ik volg Jente hier in. Het is waar dat het lijkt alsof dat het thema homo's aanvaard zou zijn maar het is nog steeds een taboe.
Ik heb nogal veel homo-vrienden en ik heb er helemaal geen problemen mee.
Toch moet ik op straat nog steeds opkijken wanneer ik twee mannen elkaar een kus zie geven of een stevig in elkaars billen knijpen voor de grap en dan arm in arm, haast knuffelend weglopen. (Dat laatste heb ik eigenlijk gisteren juist gezien vandaar de details.)
Ik heb er zeker niets tegen maar het is toch nog steeds wat vreemd om te zien omdat het ook niet zo vaak voorkomt dat je dat ziet. Moesten meer homo's dat doen, dan zou het een gewoonte worden denk ik en krijg je ook die reacties niet meer.

Ik spreek bewust over homo's omdat ik denk dat het voor vrouwen nog anders ligt. Ik denk dat lesbo's meer aanvaard zijn in onze gemeenschap, niet enkel door de videoclips, maar ook door de cliché's die in de samenleving zijn vastgeroest. Om 2 meisjes samen over straat te zien huppelen doet ons niets, wanneer zij elkaar een knuffel geven doet het ons niets, maar als 2 mannen dat doen heeft iedereen het gezien.

Ik zou graag willen weten wat homoseksuele jongeren van het voorstel vinden, als zij hun mening willen delen natuurlijk.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th March 2009, 22:04
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind het ook een goed project maar niet voor kinderen van de lagere school. Ik vind ze er nog te jong voor. Meestal beginnen kinderen al te lachen als ze het woordje 'seks' nog maar horen, wat zou dat dan niet geven bij homoseks? Voor in het middelbaar zou dit wel een goede zaak zijn, omdat het ook meestal in het middelbaar is dat er gepest wordt om zulke redenen.
De jeugd is tegenwoordig al vroeg bezig met seks dus vanaf het eerste middelbaar zou het dan toch al een beetje aan bod mogen komen. Maar niet vroeger vind ik want tenslotte zijn het nog maar kinderen, waarvan sommige het begrip 'seks' nog eens niet kennen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th March 2009, 19:36
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Inderdaad. Daarom dat ik ook sterk hoop dat het hier om een miscommunicatie gaat, en men het effectief niet over homoseks gaat hebben. Ik vind wel dat de leerlingen uitleg mogen krijgen over homoseksualiteit. Het is ook iets wat zij al tegengekomen zijn. Hierdoor krijgen (onnodige) vooroordelen misschien geen kans! Ik sta positief tegenover het project.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th March 2009, 16:22
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik ben het eens met Sanne. De kinderen mogen inderdaad meer informatie krijgen over homoseksualiteit, maar niet in de lagere school. Deze kinderen zijn hier inderdaad nog te jong voor.
Het zou een goed idee zijn als men dit zou geven in het eerste middelbaar. Dan zijn de kinderen toch al wat ouder en gaan ze er volgens mij toch al meer van begrijpen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th March 2009, 13:41
liselore.verbercht liselore.verbercht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Merksem
Posts: 18
Ik vind het een goed initiatief dat leerlingen informatie krijgen rond homoseksualiteit. Het wordt steeds beter bespreekbaar maar blijft toch nog een taboe. Ik denk dat het belangrijk is om samen met de 'gewone' seksuele voorlichting informatie te geven over homoseksualiteit. Ik denk dat het belangrijk is dat jongeren homoseksualtiteit niet meer als raar beschouwen en hier geen vooroordelen over opbouwen. Het is toch tijdens de puberteit die hier op volgt dat jongeren hun eigen geaardheid zullen ontdekken. Ik vind het dus een goed initiatief om vooroordelen op voorhand al uit de wereld te helpen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 27th March 2009, 12:52
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Kinderen in de lagere school mogen dan wel informatie krijgen over het mannetje en het vrouwtje die bij elkaar passen? maar niet dat het ook wel eens kan zijn dat een jongetje bij een jongetje past? of een meisje bij een meisje?
Meer en meer zullen kinderen in hun omgeving geconfronteerd worden met homoseksualiteit. Waarom mag men er in school dan niet over spreken?

Als je het anders bekijkt... Kinderen leren plus en min. Mogen ze dan maal en gedeeld niet kennen, omdat dat dan te moeilijk is?


Waarom het gehele pakket niet aanbieden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.