actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th January 2011, 20:13
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Gehandicapte Brandon al drie jaar vastgeketend aan de muur

Gehandicapte Brandon al drie jaar vastgeketend aan de muur

Al drie jaar lang leeft de 18-jarige Brandon vastgebonden aan de muur van zijn kamer. De jongen woont op 's Heeren Loo, een instelling voor verstandelijk beperkten. Het personeel is bang voor Brandons onvoorspelbare gedrag en daarom zit hij vast.
- 18 jan 2011 - 13:13

Dat zegt een medewerkster van 's Heeren Loo die de situatie van Brandon zo ernstig vindt dat ze besloten heeft met haar verhaal naar buiten te komen. Ook zendt Uitgesproken EO vanavond schrijnende beelden uit van Brandons situatie. Naar aanleiding van de kwestie vraagt de PVDA een spoeddebat aan.

Vast aan een riem

In 2007 besluit 's Heeren Loo dat Brandon elke dag met een tuigje en een riem aan de muur geketend moet worden. Al drie jaar is Brandon niet meer in de buitenlucht geweest. Zijn bewegingsvrijheid is anderhalve meter, de lengte van de riem. De jongen verblijft in een lege, kille kamer die nog het meeste weg heeft van een isoleercel.

Tunnelvisie?

In de uitzending komt de moeder van de jongen aan het woord: "Mijn zoon leeft als een gekooid dier. Het doet pijn om hem zo te zien." De jongen zelf komt in beeld in video-opnames die zijn ouders in de instelling van hem maakten. Een van de begeleiders van Brandon verwijt de instelling tunnelvisie. "Totdat hij zich schikt in zijn lot gaat het tuigje niet uit. Dan geef je iemand in feite gewoon op." Verder zegt ze de situatie van Brandon meerdere keren aangekaart te hebben bij de directie van 's Heeren Loo en de Inspectie voor Volksgezondheid, maar dat bracht volgens haar geen verbetering voor Brandon

Spoeddebat PvdA

Tweede Kamerleden reageren geschokt. De PVDA zal later deze een spoeddebat aanvragen. Agnes Wolbert (PVDA): "Geen aandoening is zo erg dat dit vededigbaar zou zijn. Brandons situatie moet per direct worden verbeterd. Elke dag dat dit langer duurt is een dag te lang." Sabine Uitslag (CDA): "Ik krijg hiervan een knoop in mijn maag. Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige manier om deze jongen te behandlen. Iemand drie jaar zo vasthouden, dat kan echt niet."

In de uitzending

In de uitzending van Uitgesproken EO een schokkende reportage over de situatie van Brandon en reacties vanuit de politiek. In de studio een gesprek met Wim Drooger van Platformvg en Frank van der Linden, regiomanager van 's Heeren Loo.


Bron: http://www.uitgesprokeneo.nl/reportage/ ... n-de-muur/
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th January 2011, 15:45
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik vind dit echt schandalig om te zien. Een jongen van 18 jaar die al 3 jaar geen buitenlucht gezien heeft. Dit is zeker iets waar je zot van zou worden! Elk levend wezen heeft behoefte aan vrijheid en zeker aan zuivere lucht. Er is zeker nog een andere optie die ze kunnen overwegen in plaats van deze. De jongen als een hond vastketenen aan een muur, hoe kan dit voor een oplossing zorgen? Misschien zit de jongen gewoon niet in de juiste instelling. En zou hij naar een instelling moeten gaan waar jongeren met gedragsproblemen zitten. Maar deze behandeling slaat nergens op. Ik denk niet dat dit enig effect heeft op het gedrag van de jongen, iedereen zou gek worden als je constant in een gesloten kamer zit zonder buitenlucht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th January 2011, 15:48
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Vastgeketende Brandon snel naar eigen woning

Vastgeketende Brandon snel naar eigen woning

De vastgeketende verstandelijk gehandicapte Brandon verhuist over twee weken naar een voor hem aangepaste woning van het zorgcentrum 's Heeren Loo. Dat meldde de Nederlandse staatssecretairs Marlies Veldhuijzen Van Zanten vanmiddag nadat ze bij de jongen (18) in de instelling langs was geweest. De verhuizing stond al langer gepland.

De staatssecretaris sprak met Brandon terwijl hij met een tuigje aan een muur vastgeketend was. Ze heeft het idee dat Brandon in Ermelo (provincie Gelderland) in goede handen is. "Het blijft bestaan dat mensen zo nu en dan tegen zichzelf beschermd moeten worden."

Hoe de leefomstandigheden in Brandons nieuwe woning zullen zijn, is nog niet bekend. Veldhuizen van Zanten nodigt alle instellingen die worstelen met de juiste zorg aan vergelijkbare cliënten uit dit bij haar te melden.

'Tot alles in staat'
Brandons stiefvader liet aan de Telegraaf weten dat Brandon 'tot alles in staat is'. De man had jaren een relatie met de moeder van de jongen, en maakte van dichtbij mee hoe Brandon zich gedroeg. "Brandon is niet te vetrouwen. Hij is in staat uit het raam te springen. Of om iemand te vermoorden",aldus de stiefvader. "Hij ziet absoluut geen gevaar en heeft geen emoties."

Bron: www.hln.be
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th January 2011, 19:29
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik heb de reportage van 'Uitgesproken' gezien en ik was er echt van aangedaan. Het is onmenselijk wat ze met die jongen doen. 3 jaar zonder buitenlucht, er moet toch een andere oplossing zijn! In de reportage bleek dat de begeleiders bang zijn voor Brandon, omdat zijn gedrag erg onvoorspelbaar is, maar dat is toch nog geen reden om hem 3 jaar lang op te sluiten. Ik vraag me af waarom de instelling geen mensen zoekt die ervaring hebben met dit soort problemen.

In het programma kwam ook een manager van de instelling praten over de problematiek en hij liet blijken dat alle mensen die hulp konden bieden voor dit probleem welkom zijn. Hij zei ook dat ze al lang op zoek zijn naar een oplossing, maar ik geloof niet dat ze in 3 jaar tijd nog altijd niemand gevonden hebben die kan helpen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th February 2011, 09:52
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik heb de reportage eens bekeken en ik vind het echt erg. Net een beest en zo kwaad zag hij er toch niet uit. De begeleider kon dikwijls goed met hem praten en ook de cameraman mocht dichtbij komen.

Ik snap niet dat zoiets kan eigenlijk. Dat is gewoon onmenselijk hoe ze hem daar behandelen! Helemaal in een harnas gestoken dat vast hangt aan de muur. Op die manier moeten leven is gewoon een hel...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th February 2011, 14:48
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Citaat:
Orgineel gepost door vincent.van.dyck
Ik heb de reportage eens bekeken en ik vind het echt erg. Net een beest en zo kwaad zag hij er toch niet uit. De begeleider kon dikwijls goed met hem praten en ook de cameraman mocht dichtbij komen.

Ik snap niet dat zoiets kan eigenlijk. Dat is gewoon onmenselijk hoe ze hem daar behandelen! Helemaal in een harnas gestoken dat vast hangt aan de muur. Op die manier moeten leven is gewoon een hel...


dit is trouwens de link naar de reportage voor wie ze wil zien:
http://www.youtube.com/watch?v=se82...feature=related
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th February 2011, 15:07
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Niemand zou zoiets mogen meemaken.
Het is niet omdat een kind of eender welke mens problemen heeft of veroorzaakt dat het rechtvaardig is om hem vast te ketenen.

Gepaste straf? De mensen die hem vastgeketend hebben zelf vastketenen.
Dan pas kunnen ze weten wat ze met die arme jongen gedaan hebben.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 18th February 2011, 20:23
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
Middeleeuws

Ik vind dit soort toestanden middeleeuws. Dat in de moderne samenleving van tegenwoordig jongeren die 'anders' zijn zoiets nog moeten meemaken.
Ik heb zelf in het 5e en 6e middelbaar op stage gestaan in scholen voor mentaal en fysiek gehandicapte kinderen en jongeren. Ik geef toe, soms gaat het er heftig aan toe, en bij mij waren het nog maar kleutertjes.
Ik kan begrijpen dat de begeleiders/verzorgers van deze jongen even wat 'rust' wilden, en ik denk dat het in meerdere instellingen gebeurt dat een persoon wordt 'vastgeketend' aan het bed met riemen rond de polsen en enkels, maar dat is dan vaak maar voor even.
Dit heeft drie jaar aangesleept, in een geval als dit vind ik dat niet degene die het idee heeft voorgesteld moet worden veroordeeld (alhoewel hij/zij ook een straf/berisping verdient), maar wel degene die het drie jaar heef laten duren.

Kato Van Herck
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 19th February 2011, 11:29
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Gehandicapte Brandon al drie jaar vastgeketend aan de muur

Het is nooit makkelijk om met kinderen/jongeren om te gaan die leven met een handicap. Er zijn speciale zorgen nodig en de jongeren in kwestie vragen enorm veel aandacht op van ouders, voogden, begeleiders, ... Maar op deze manier vind ik het absoluut schandalig. Brandon kan er zelf niets aan doen dat hij een handicap heeft, hij kan zijn eigen gedrag ook niet voorspellen! Hij wordt momenteel zoals al eerder gezegd vastgebonden aan zijn bed zoals een hond in een kooi wordt gestoken ... Misschien heeft iemand er ooit al eens bij stilgestaan dat dit wel eens zijn impulsieve en agressieve gedrag kan verklaren? Die jongen wil buitenlucht, zuurstof, de wereld en de natuur zien, ... Drie jaar vastgebonden leven is echt geen doen. Als ik zo moest leven, en ik heb nog een beetje zelfbesef, dan zou ik er alles om doen om zo snel mogelijk zelfmoord te plegen. Op zo een manier wil ik absoluut niet leven, en die jongen denkt hoogstwaarschijnlijk net hetzelfde. Maak het leven al niet moeilijker dan het is voor hem en probeer, in de mate van het mogelijke, toch die jongen een beetje te laten genieten van het leven, de wereld en de natuur. Dat wil toch iedereen? Het klinkt misschien grof, maar als je iemand drie jaar vastbindt zonder enige vorm van plezier, kan je beter iemand ineens vermoorden, vind ik. Hij heeft toch niets aan zijn leven op die manier. En voor begeleiders zal het waarschijnlijk ook niet fijn zijn! Jammer dat het zo allemaal moet gebeuren, en vooral jammer dat er nog nooit iemand is tegenin gegaan!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 21st February 2011, 19:01
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Als "mensen/opvoeders" zo'n dingen doen met geesteszieken, mankeert er duidelijk iets. Ze hangen die jongen 3 jaar vast aan de muur, hij geeft geen kik meer, en daar hebben ze dus ook geen last meer van. "Hem vastbinden, dat is heb beste voor iedereen" zal ginder wel het moto zijn. Het is goed dat er eindelijk iemand die gruwelijke feiten de buitenwereld heeft gestuurd en ik ben er zeker van dat er zich spijtig genoeg nog zo'n feiten elders op de wereld afspelen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.