actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2016, 11:36
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Vlaamse leraren bezorgd over pensioen

Vlaamse leraren bezorgd over pensioen

"Leerkrachten zullen langer moeten werken voor minder pensioen." Dat zeggen de onderwijsvakbonden, die stellen dat het loopbaanpact onmogelijk wordt. Minister van Onderwijs Crevits vraagt uitleg aan pensioenminister Bacquelaine.

Voor de onderwijsbonden is het duidelijk: de leerkrachten zijn mee de dupe van het begrotingsakkoord dat afgelopen weekend werd gesloten. Zo werd duidelijk dat de studiejaren van ambtenaren, en dus ook leraren, op termijn niet meer meetellen als gewerkte jaren voor hun pensioen. Het betekent sowieso dat zij langer zullen moeten werken om een volledig pensioen te krijgen. Ambtenaren krijgen wel, net als werknemers, de kans om via een afkoopsom hun studiejaren te regulariseren. Dat betekent dat de studiejaren na betaling van een bedrag toch nog meetellen als gewerkte jaren.

Stille dood
Maar waar N-VA-voorzitter Bart De Wever stelt dat de pensioenen zelf niet lager zullen uitvallen zolang leraren maar langer voor de klas blijven staan, daar spreken de vakbonden dit met klem tegen. Volgens het liberale VSOA Onderwijs zorgen de federale ingrepen voor een daling van het onderwijspensioen met "meer dan 18 procent". De Christelijke Onderwijscentrale COC schuift eenzelfde cijfer naar voren.

Beide bonden trekken dan ook forse conclusies. Zij menen dat het loopbaandebat, dat de carrière van leraren aantrekkelijker moet maken en ervoor moet zorgen dat minder leraren stoppen met lesgeven, "een stille dood" zal sterven. "Men kan op Vlaams niveau geen maatregelen zoeken die de lerarenloopbaan aantrekkelijker moeten maken en ondertussen oogluikend toestaan dat de federale regering maatregelen neemt met minstens het tegenovergestelde effect", zegt Jos Van Der Hoeven, secretaris-generaal van COC.

Het zou voor Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) een forse streep door de rekening betekenen. Zij voert al sinds oktober gesprekken met de sociale partners om een loopbaanpact te bereiken. Naast de modernisering van het secundair onderwijs is het uitgegroeid tot het belangrijkste onderwijsdossier van de afgelopen jaren.

Crevits stelt dat federaal minister van pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) in oktober nog aangaf dat de zogeheten diplomabonificatie niet zou worden afschaft bij de berekening van het ambtenarenpensioen. Volgens haar kabinet dringt Crevits aan op een snel overleg "om de details van het akkoord over de pensioenen voor leerkrachten te kennen".

Bron: De Morgen, 11/04/2016
Link: http://www.demorgen.be/binnenland/v...sioen-bfbb7639/

Eigen mening: Ik heb een dubbel gevoel bij deze beslissing. Het is natuurlijk niet fijn om langer te moeten werken, maar ik heb hier op zich geen groot probleem mee. Ik kan wel begrijpen waarom leraren zich hierover zorgen baren, ze moesten al langer werken door de verhoging van de pensioenleeftijd een tijdje terug en nu komt dit er ook nog eens bij.
Waar ik mij echter niet in kan vinden is de uiteindelijke "verlaging" van het pensioen. Volgens de vakbonden zal het uiteindelijke pensioen 18% lager uitvallen dan nu, dit zou zeker niet mogen als we langer voor dit pensioen moeten werken. Voor dit laatste kan ik mij volledig vinden in de mening van de onderwijsvakbonden.

Laatst aangepast door dennis.o*usu : 11th April 2016 om 12:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2016, 16:40
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
besparingen maken het niet aantrekkelijker

Mijn mening:
Het beroep als leerkracht wordt door veel mensen onderschat. Vaak komen ze met cliché's af zoals de vele vakantie die we hebben, de korte dagen per week en het hoge loon/pensioen ten opzichte van wat we in hun ogen gewerkt hebben. Tot men eenmaal zelf in het onderwijs staat. Toen ik aan de lerarenopleiding begon had ik eveneens een totaal ander beeld van het 'leerkracht zijn'. Nu is mijn mening totaal anders en kan ik zeggen dat leerkrachten een grote last op hun schouders dragen en er niet voor niets zo vaak gesproken wordt over depressies en burn-outs in het onderwijs. Dit alles maakt het onderwijs niet aantrekkelijker en hierboven op komt er nog eens bij dat de overheid steeds vaker aan het besparen is in het onderwijs: een extra uur per week werken voor de leraren secundair onderwijs, grotere aula's, duurdere inschrijvingsgelden, ... en nu ook nog eens het pensioen dat drastisch minder wordt. Ik snap dat de overheid wil besparen en moet besparen omwille van de begroting, maar eigenlijk zouden ze moeten investeren in het onderwijs: nieuwe scholen, betere ondersteuningen voor leerkrachten, etc. Dit blijft uiteindelijk de basis van alles, want wat ben je zonder onderwijs in een maatschappij?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.