actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2018, 17:41
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Vlaamse export naar recordhoogte

De Vlaamse bedrijven hebben in 2017 voor 317 miljard euro aan goederen geëxporteerd. Dat is 5 procent meer dan de 302 miljard euro in 2016 en een nieuw record. Dat heeft Vlaams minister-president Geert Bourgeois vandaag bekendgemaakt.

De Vlaamse uitvoer stijgt nu al voor het achtste jaar op rij. Met een bedrag van 317 miljard euro is de Vlaamse uitvoer goed voor 83,2 procent van de totale Belgische uitvoer. Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn respectievelijk goed voor 14,2 en 2,5 procent.

Veruit het grootste deel van de Vlaamse uitvoer (70,1 procent) ging naar landen binnen de EU. Ruim de helft van de totale Vlaamse export ging naar Duitsland, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Luxemburg. Van een groot Brexit-effect lijkt geen sprake. De Vlaamse export naar het Verenigd Koninkrijk is wel licht gedaald (-0,4 procent), maar de daling is minder sterk dan de globale daling van de Britse wereldimport (-1 procent). Bovendien was er in 2016 nog een stijging van de Vlaamse export naar het VK met 1,8 procent. Dus al bij al houdt de Vlaamse export naar het VK goed stand ondanks de sterke daling van het pond. Vlaams minister-president Geert Bourgeois organiseert op 17 april trouwens een tweede Brexit-overleg met alle belanghebbenden.

Wat de Europese afzetmarkten buiten de EU-28 betreft, laat de Vlaamse export een stijging van 17,6 procent optekenen, met vooral opvallende stijgingen in Zwitserland (+22,2 procent), Turkije (18,9 procent) en Rusland (+11 procent). Buiten Europa noteert Vlaanderen een sterke stijging van de export naar Afrika (+13 procent), een stijging naar Azië (+3,7 procent, met o.a. een stijging van 15,6 procent richting China) en een stijging van 4,6 procent naar het Midden-Oosten.

Exportpeloton
Het enige continent waar de exportcijfers achteruitgingen is Amerika. Die afname is grotendeels toe te schrijven aan de VS. Daar is sprake van een daling van 13,9 procent. Toch wordt die daling niet bestempeld als structureel. "Sinds 2003 daalt de export soms om daarna weer te stijgen", klinkt het.

De chemie- en farmasector blijven met een aandeel van 21,6 procent of 68,6 miljard euro op kop van het exportpeloton. De sector van het transportmaterieel volgt op een tweede plaats met 13 procent en de sector van de machines en elektrisch materieel op de derde plaats met 10,9 procent.

Niet alleen de Vlaamse export zat vorig jaar in de lift, ook de import naar Vlaanderen bereikte in 2017 een recordbedrag. Zo steeg de Vlaamse invoer van buitenlandse goederen vorig jaar tot 299 miljard euro, een bedrag dat 3,12 procent hoger lag dan in 2016.

Bron: De Morgen, 09/04/'18
https://www.demorgen.be/economie/vl...oogte-bacee800/

Eigen mening: Ik vind het zeker en vast positief dat de Vlaamse bedrijven in 2017 voor 317 miljard euro aan goederen geëxporteerd hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel versteld sta van dat enorm hoge bedrag. Voor het lezen van dit artikel was ik niet echt op de hoogte van de Vlaamse export, maar nu heb ik er al veel over bijgeleerd (onder andere dat onze export al voor het achtste jaar op rij gestegen is). Zoals ik reeds verwachtte, vertrok het grootste deel van de goederen richting andere Europese landen. Ik ben verbaasd dat we ondanks de Brexit nauwelijks een daling merken bij de export naar het Verenigd Koninkrijk. Fijn dat de Brexit voor ons land geen invloed heeft op de export! Over de daling van de export in Amerika maak ik me weinig zorgen, aangezien het vaak met ups and downs gaat. Dat de chemie- en farmasector op kop staan had ik wel verwacht, aangezien we in Vlaanderen enkele belangrijke schakels hebben in dit wereldje (bijvoorbeeld Janssen Pharmaceutica).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.