actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2018, 09:52
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
SP.A wil minimumprijzen in supermarkten

SP.A-Kamerlid Annick Lambrecht dient een resolutie in waarin ze argumenteert dat de regering minimumprijzen moet opleggen die supermarkten aan boeren moeten betalen.
Dat zegt ze aan verschillende krantenwebsites. 'In de plaats van geld te steken in de oplossing van steeds nieuwe voedselschandalen, zouden we beter de eigen boeren ondersteunen', vindt ze.

'Na elk voedselschandaal wordt er veel gepraat, maar er gebeurt niks', zegt Lambrecht, doelend op recente schandalen als de Veviba-affaire en de fipronilcrisis. 'Het wordt tijd dat er echt iets verandert', zegt Lambrecht aan De Standaard, De Morgen, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Laatste Nieuws.

Het SP.A-Kamerlid stelt voor om de minimumprijs per product te laten vastleggen door de overheidsdienst Economie. 'Je kan een systeem uitwerken waarbij het minimumniveau de kostprijs van de producten is', zegt ze. Lambrecht pleit ook voor een verbod op extreme kortingen en een invoertaks op elk buitenlands product met een Belgische variant. 'Het is toch niet logisch dat we appelen uit Nieuw-Zeeland verkopen, terwijl we in eigen land zoveel lekkere appelen hebben?'

De Boerenbond reageert eerder afwijzend. 'We vinden het geen goed idee om in te grijpen op het marktmechanisme. Onze voorkeur gaat eerder naar goede afspraken binnen de hele voedselketen, om boeren bijvoorbeeld te ontzien wanneer de oogst tegenvalt', zegt woordvoerder Luc Vanoirbeek. De Boerenbond is wel blij met het positieve signaal.

Bron: Knack, 06/04/'18,
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...ion-998635.html

Eigen mening: Ik vind het zeer fijn dat SP.A-kamerlid Annick Lambrecht van mening is dat we lokale boeren moeten ondersteunen. Ik woon zelf in een klein dorp en merk dat het aantal boeren de laatste jaren erg gedaald is. Boeren hebben het heel moeilijk om nog geld te verdienen door de concurrentie van anderen (onder andere buitenlandse leveranciers). Lambert pleit dat de regering minimumprijzen moet opleggen die supermarkten aan boeren moeten betalen. Ik vind het moeilijk om me daarover uit te spreken, maar ik denk dat daar zowel voordelen (inheemse boeren spelen terug mee) als nadelen (wat als de oogst niet goed is?) aan verbonden kunnen zijn. We kampen al een hele tijd met talloze voedselschandalen en er lijkt maar geen einde aan te komen. Volgens Lambrecht wordt er na elk schandaal veel gepraat, maar gebeurt er uiteindelijk niets. Dit is een gevaarlijke uitspraak, want ik denk wel dat men na zo'n voedselschandaal niet bij de pakken blijft zitten en er alles aan doet om die schandalen aan te pakken en te stoppen. De Boerenbond heeft hier zeker de nodige opmerkingen bij, maar ik denk dat dit idee -met zeer goede onderlinge afspraken- nog wel een kans heeft.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 6th April 2018 om 10:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.