actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2012, 11:10
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Marc Dutroux vraagt vrijlating

De procedure voor een eventuele voorwaardelijke vrijlating van Marc Dutroux is ingezet. De families van de slachtoffers en de overlevende slachtoffers hebben gisteren de zogenaamde 'slachtofferfiches' ontvangen, schrijft Le Soir vandaag. De kans dat Dutroux effectief vrijkomt is echter zo goed als onbestaande, gezien de beroering die de zaak veroorzaakte en de recentelijk verstrengde regels voor voorwaardelijke vrijlating.


In de 'slachtofferfiches' kunnen de getroffen families hun bemerkingen en bezorgdheden meedelen aan de instantie, zijnde de strafuitvoeringsrechtbank van Brussel, die over de invrijheidsstelling zal beslissen.

Om van een eventuele voorwaardelijke vrijlating te kunnen genieten moet Marc Dutroux eerst een positief advies bekomen van de gevangenisdirectie in Nijvel, waar hij momenteel opgesloten is. In theorie is zijn vrijlating mogelijk vanaf 30 april 2013 omdat Dutroux dan een derde van zijn straf heeft uitgezeten. Ook psychiaters en/of psychologen moeten daarvoor zijn mentale toestand en het risico op recidive beoordelen.

Dutroux zit al sinds 1996 in de gevangenis. In 2004 werd hij veroordeeld tot levenslang. In april vorig jaar vroeg Marc Dutroux al penitentiair verlof aan, zonder succes. Penitentiair verlof kan ten vroegste een jaar voor de voorwaardelijke vrijlating worden aangevraagd.

Bron:
De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...rijlating.dhtml

Eigen mening:
De kans dat Marc Dutroux vrijkomt na slechts een derde uitgezeten te hebben, is zeer miniem. Dit niet alleen vanwege het verstrengen van de regels rond vervroegde vrijlating, maar ook vanwege de ophef die hij heeft veroorzaakt met zijn acties en de media-aandacht hierrond. Ik vind dit een zeer goed idee dat de houding tegenover zijn vrijlating over het algemeen negatief is. Ik denk ook niet dat de gevangenisdirectie Marc Dutroux durft vrij te spreken, aangezien dit een enorme golf van protestacties zou teweeg brengen. Ze hebben er dan ook geen reden voor, hij ontsnapte namelijk in 1998(Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/artikel/det...EXA01032004_007), wat voor mij niet echt een voorbeeld van goed gedrag is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2012, 15:37
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Dat ze die man gewoon eens martelen en in de zee dumpen... Aan zijn marteling zou ik met alle plezier helpen, wat zijn we nog met zulke gekken op deze wereld? Ons land lachen ze in het buitenland vierkant uit. 'België, het land waar alles kan en alles mag!'

Hoe staat ons land bekend in de media? Pedofielen en bier? Ik ben al beschaamd om mezelf een Belg te noemen. Mensen die zulke gruwelijke feiten gepleegd hebben verdienen niets anders dan de doodstraf, en niet zomaar een spuitje of een kogel door het hoofd, nee, ze moeten HARD gemarteld worden.

Enkel via deze weg zullen mogelijke pedofielen, moordenaars, ... wel twee maal nadenken voordat ze zulke gruwelijke feiten plegen. Kom op, meisjes opsluiten in uw kelder? Waar ben je dan mee bezig? Eigenlijk zouden ze hem zelf daar moeten in opsluiten, en dan de kamer rustig vullen met ijskoud water of weet ik veel wat. De gek, ik word er kwaad van zelfs door er gewoon over te praten.

Over zijn vrouw, Martin, zeiden ze ook dat de kans op voorwaardelijke vrijlating zeer klein was. Nu huppelt ze toch mooi rond in een klooster! Gratis eten, vermaak, alles wat ze maar wenst!

Waar zijn we toch in godsnaam mee bezig? Ho ho ho... T-R-I-E-S-T-I-G! Er is geen andere verwoording voor.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2012, 21:50
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Wat een trieste poging. Zo een mensen verdienen het niet om ooit nog vrijgelaten te worden. Zo een mensen verdienen het zelfs niet om in de gevangenis te leven. Daar is een veel te grote luxe aanwezig voor zulke personen vind ik. Wat Cedric zegt is misschien wel heel hard, maar zo kan je het stellen. Eigenlijk verdienen zulke personen dezelfde pijn terug. Het is abnormaal wat hij zoveel meisjes heeft aangedaan en zoveel gezinnen.
Vervolgens, als ze hem vrijlaten dan is hij binnen het uur nog dood veronderstel ik. Wanneer zo een man, zoiets bij mijn dochter zou doen en hij komt vrij, dan zal ik hem wel opwachten. Om zo iemand terug te pakken, zullen er velen vrijwillig in de gevangenis willen. En wanneer zoiets gebeurt, dan zullen er heel veel mensen achter hem staan en willen dat die man terug vrijkomt die Dutroux vermoordde.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2012, 22:54
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Marc Dutroux kan pogingen doen zoveel hij wil, deze man komt nooit vrij. Dutroux is ter beschikking gesteld van de regering. Wanneer dat gebeurt, moet de regering altijd het laatste woord hebben in een eventuele vrijlating. Natuurlijk gaat de regering zo'n persoon niet vrijlaten. Zo'n man blijft sowieso een gevaar voor de samenleving.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th November 2012, 15:12
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Cedric, ik vind uw reactie echt niet gepast. Besef je wel dat je dan even slecht bent als de persoon in kwestie!? In elke persoon schuilt dan precies toch een potentiële moordenaar, zo blijkt... Als je al die gruweldaden zou goedkeuren bij de wet om al de slechteriken ermee aan te pakken, waar gaat het dan naartoe met onze samenleving!? Dan keuren we zaken goed die we tevens ook bestraffen. Ik zou het niet op mijn geweten kunnen hebben om een moordenaar en pedofiel (hoe slecht ze ook zijn!!) te martelen. Dan schuilt er in uzelf een even slecht persoon, want je kan zelf zo'n zaken doen met mensen... Ik zeg het nog eens: waar gaat het dan met de wereld naartoe... Ik wil niet moraliserend overkomen, maar hier is het misschien toch beter dat ik het even doe. Lees de 10 geboden en probeer voor jezelf er enige waarden in te vinden. De moordenaars, verkrachters, pedofielen etc. kunnen zich er dan niet aan houden, maar jij als 'normaal persoon' zou dit toch wel moeten kunnen zeker erboven moeten staan. Als leerkracht mag je zoiets toch niet verkondigen, daarmee ga je aan de leerlingen duidelijk maken dat je het kwaad met het kwade moet bestrijden en dat mag toch niet de boodschap zijn?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2012, 15:29
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Evelien, het is waar wat je zegt. Cedric moet af en toe misschien een blad voor de mond nemen en het allemaal niet zo "hard" zeggen. Natuurlijk snap ik wat jij hier nu van denkt. Maar mocht jouw kind verkracht en mishandelt geweest zijn door deze man, zou je niets liever willen dan dat de woorden van Cedric werden uitgevoerd volgens mij. Als buitenstaander is het makkelijk om te zeggen dat hij gewoon in de gevangenis moet blijven, maar weet je hoe goed hij het daar wel niet heeft? Hij heeft een beter leven als een zwerver, en hij verdient dat niet. Een zwerver verdient meer als hem, maar toch heeft de zwerver minder. De doodstraf zou volgens mij wel kunnen helpen tegen sommige mensen, maar sommige mensen zijn gewoon zot in het hoofd en hebben nergens bang voor. Natuurlijk zou ik dan voor een gewone doodstraf kiezen in plaats van zijn daden op zichzelf te laten uitvoeren.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th November 2012, 16:07
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Evelien, een vriendin van mij is vorig jaar verkracht geweest. Ik weet goed genoeg waarover ik spreek, het meisje heeft nu nog nachtmerries, kan niet goed slapen, ... Ik geef eerlijk toe dat ik geen al te goed mens ben, zoals niemand, maar als je het van redelijk kortbij allemaal meemaakt, dan zal jouw mening ook snel veranderen, geloof me maar.

Ze is wel niet verkracht geweest door Dutroux, maar de feiten waren even gruwelijk. Had ze niet gedaan alsof ze dood was, dan hadden ze haar blijven wurgen en was ze uiteindelijk toch gestorven.

De dader heeft (ocharme) maar 16 jaar cel gekregen, en na 5 jaar komt hij waarschijnlijk toch weer vrij. Dat is nu onze maatschappij, alles kan en alles mag. Alleen door hardhandig op te treden kunnen we deze 'illusie' eruit filteren en terug een 'normale maatschappij' verkrijgen. (In hoeverre dit nog mogelijk zal zijn...)

Ik heb respect voor jouw standpunt, want ik ben voor vrije meningsuiting. Maar ik hoop dat je nu inziet dat ik deze reactie niet zomaar zet.

Laatst aangepast door c*dric.willemsen : 26th November 2012 om 16:28.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th November 2012, 19:53
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Ik vind persoonlijk dat dit artikel een beetje sensatiegericht is. Ze spreken over de vrijlating van Dutroux, maar anderzijds zeggen ze meteen in het artikel dat de kans op vrijlating miniem is. Wat is er dan eigenlijk nuttig aan dit artikel. Eerlijk gezegd vind ik dat we aan zo een persoon, zo weinig mogelijk aandacht moeten schenken. Zo iemand mag in principe nooit meer vrijkomen, maar eerlijk gezegd houd ik me vast voor in de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th November 2012, 19:58
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Bart, wat je zegt klopt volledig. Het is een beetje sensationeel gericht. Maar als ze hem vrijlaten en dan pas gaan melden dat hij werkelijk vrij is, zijn de mensen te laat op de hoogte volgens mij. Dus dit artikel kan toch wel waardevol zijn zodat mensen op de hoogte zijn dat hij om zijn vrijlating heeft gevraagd. Zodat ze hun kinderen in het oog kunnen houden als het zou moeten.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 26th November 2012, 20:12
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Dat was inderdaad de bedoeling van mijn artikel, ik vond het toch belangrijk nieuws, ondanks dat er wel ergens een beetje sensatie aan is. Dit kan men onmogelijk op een manier schrijven dat er geen sensatie aan te pas komt.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 3rd December 2012, 15:01
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik zet me volledig achter de mening van Bart. Dutroux zegt dit enkel om sensatie te verkrijgen..

Steek jullie tijd daar toch niet in en lees nuttige artikels denk ik dan..
Deze man komt nooit vrij, net zoals Nic hiervoor al heeft gezegd.
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 3rd December 2012, 15:21
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Marc Dutroux kiest er niet voor dat dit in het nieuws komt, dat doen de media. Die vervormen het artikel zodanig dat dit ofwel als sensatie afgeschreven kan worden of, in dit geval, informatief bedoeld is zoals Jeroen zegt. Men kan dit artikel niet minder sensationeel maken. En waarom zou ik mijn 'tijd' verdoen door artikels te lezen over de grootste misdadiger van mijn tijd volgens mijn mening?
Je kan nooit op voorhand voorspellen of hij effectief zal vrijkomen of niet. Al is hij 90 jaar als hij vrijkomt.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 7th December 2012, 22:54
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Dutroux vraagt vrijlating

Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
Dat ze die man gewoon eens martelen en in de zee dumpen... Aan zijn marteling zou ik met alle plezier helpen, wat zijn we nog met zulke gekken op deze wereld? Ons land lachen ze in het buitenland vierkant uit. 'België, het land waar alles kan en alles mag!'

Hoe staat ons land bekend in de media? Pedofielen en bier? Ik ben al beschaamd om mezelf een Belg te noemen. Mensen die zulke gruwelijke feiten gepleegd hebben verdienen niets anders dan de doodstraf, en niet zomaar een spuitje of een kogel door het hoofd, nee, ze moeten HARD gemarteld worden.

Enkel via deze weg zullen mogelijke pedofielen, moordenaars, ... wel twee maal nadenken voordat ze zulke gruwelijke feiten plegen. Kom op, meisjes opsluiten in uw kelder? Waar ben je dan mee bezig? Eigenlijk zouden ze hem zelf daar moeten in opsluiten, en dan de kamer rustig vullen met ijskoud water of weet ik veel wat. De gek, ik word er kwaad van zelfs door er gewoon over te praten.

Over zijn vrouw, Martin, zeiden ze ook dat de kans op voorwaardelijke vrijlating zeer klein was. Nu huppelt ze toch mooi rond in een klooster! Gratis eten, vermaak, alles wat ze maar wenst!

Waar zijn we toch in godsnaam mee bezig? Ho ho ho... T-R-I-E-S-T-I-G! Er is geen andere verwoording voor.


Persoonlijk wordt rond deze reactie eigenlijk iets te veel oproer gekraaid naar mijn zin! Iedereen heeft zijn vrije mening en ik denk dat deze mening wel een beetje naar voor brengt wat de meeste mensen denken. Natuurlijk moet je altijd wel voorzichtig zijn door dergelijke meningen openbaar te posten, maar toch vind ik niet dat hierom zoveel commentaar moet komen.

Bovendien is het inderdaad ook volledig op sensatie berust. Zelfs moest Dutroux ooit vrijkomen, die man wordt meteen vermoord vanaf de moment dat die gevangenis buitenkomt, dat kan gewoonweg niet anders. Natuurlijk zien de media hier heel wat sensatie in en proberen zij hun kranten te verkopen door alle pijn en wonden nogmaals open te rijten. Hiermee ben ik het dan ook weer niet eens, ondanks het feit dat dit ergens wel de job is van journalisten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.