actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2009, 12:45
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Vrijuit na seks met zwakbegaafd kind

Vrijuit na seks met zwakbegaafd kind: 'ze had maar nee moeten zeggen'

Een 59-jarige buschauffeur uit het Nederlandse Zuidwolde die meerdere keren seks had met een 14-jarig zwakbegaafd meisje, is vrijgesproken. Het meisje is verstandelijk beperkt maar volgens de rechter "is niet komen vast te staan dat ze onvoldoende in staat was om bepaalde handelingen te weigeren". Met andere woorden: het meisje had volgens de rechter maar "nee" moeten zeggen.

Opa en zijn bus
De chauffeur, een grootvader met drie kleinkinderen, leerde in 2005 het toen 14-jarige meisje kennen op zijn vaste route. Wat begon als een gezellig praatje mondde al snel uit in "ontuchtige handelingen", maar later ook in volwaardige seks, meldt de Nederlandse krant De Stentor. De buschauffeur reed met het meisje in zijn lijnbus naar afgelegen plekjes om daar seks met haar te kunnen hebben.

"Ik kon geen weerstand bieden"
Bij de politie heeft de chauffeur meermaals verklaard geweten te hebben van de zwakbegaafdheid van het meisje. In de rechtszaal was hij ineens een stuk terughoudender: "Ik wist het niet." Volgens de chauffeur kwam het initiatief vaak van het meisje. "Zij zocht toenadering en ik kon geen weerstand bieden," stelde hij.

Zestien is iets anders

Een maand geleden werd nog drie jaar cel, waarvan één voorwaardelijk, geëist, maar de rechter oordeelde nu dus anders. Tijdens de zitting van twee weken geleden leek het erop dat de seksuele handelingen al vanaf haar veertiende plaatsvonden, maar daarvan is niets gebleken in de tenlastelegging. Volgens de persrechter hadden de twee pas seks toen het meisje al een jaar of zestien was. Vandaar dat haar minderjarigheid tijdens de eerste ontmoetingen niet opgenomen is in het vonnis.

Moeder in shock
De vrijspraak bezorgde dinsdagmiddag een schok in de rechtszaal. De moeder van het meisje verliet na de uitspraak geëmotioneerd de zaal. (mvl)

Bron: www.hln.be

Mening: Ik vind het niet kunnen dat deze man geen straf hiervoor krijgt. Hij is niet alleen een 59-jarige buschauffeur maar ook een opa met kleinkinderen, hoe kan je met een meisje van 14jaar seks hebben als je zelf kleinkinderen hebt die misschien evenoud zijn. Het klopt ook niet dat hij eerst verklaringen aflegt over het feit dat hij op de hoogte was van de zwakbegaafdheid en opeens in de rechtzaal doet alsof hij hier niets van af wist. En er zijn geen bewijzen dat het meisje begon met de toenaderingen tot hem.
Ik vind dat er zowiezo meer duidelijkheid moet komen. Een meisje van 16jaar me een man van 59 jaar??
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2009, 13:12
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik vind het verschrikkelijk hoe iemand het hele leven van een meisje om zeep kan brengen en als "straf" vrijuit wordt gesproken. Wat voor beeld zendt je nu uit naar de bevolking?! Dat het goed is om zwakbegaafde kinderen te verkrachten maar doorsnee kinderen niet?! Hoe kan iemand nu uit zijn fouten leren, als hij nooit voor zijn daden wordt gestrafd. En iemand van 59jaar moet toch tot het besef komen, dat een zwakbegaafd kind niet altijd in staat is om nee te zeggen. En dan nog! Wie weet heeft het meisje wel nee gezegd, maar werd ze gewoon niet gehoord! Wat ik ook niet begrijp is dat een rechter zo koel kan oordelen. Zou hij ook zo oordelen als het een kind van hem was? Mij rest er alleen nog te zeggen, dat ik dit zwaar betreur.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th September 2009, 16:36
Lars.Janssen's Avatar
Lars.Janssen Lars.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Ik vind het ziek dat mensen het in hun hoofd krijgen om zo'n actie te ondernemen. Het kind is dan ook nog minder jarig, dus is er langs een kant te spreken van pedofilie. En dat de man dan nog vrij gesproken wordt is helemaal schandalig. Het is toch vreemd dat een buschauffeur van die leeftijd contact heeft met een veertienjarig meisje. En dat hij het meisje nog tijdens een ronde heeft leren is helemaal gek. De buschauffeur is van een leeftijd dat hij zelf weet dat zo'n dingen niet mogen. De mening van de rechter vind ik helemaal onterecht. "Ze had nee moeten zeggen". Dat is net het zelfde als een man een bank overvalt en de bankier zegt: "je mag dat niet doen". Ze zouden de buschauffeur minstens 20 jaar celstraf moeten geven, en vooral omdat het een zwakbegaafd kind gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.