actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2016, 22:15
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Zweden willen af van wegwerpcultuur

Schoenen kapot, dan koop je toch gewoon een nieuw paar? Gat in de jas? In de vuilbak ermee. De Zweedse regering wil nu paal en perk stellen aan de wegwerpcultuur. Dat doet het door een voorstel tot verlaging van de btw op allerhande herstellingen op tafel te leggen. Goed nieuws voor de kleermakers, schoenlappers én voor de afvalberg.
Omdat het kopen van een nieuw paar schoenen of een nieuwe wasmachine soms goedkoper is dan die te laten herstellen, hebben de Zweedse meerderheidspartijen een plan op tafel gelegd waarin herstellingsdiensten voortaan minder belast zullen worden. De btw zou daarbij dalen van 25 naar 12 procent.

Het is een poging van het land om een einde te stellen aan onze wegwerpcultuur, en de enorme afvalberg die al die weggegooide spullen creëren. Bovendien zou de helft van het geld dat je besteedt aan die herstelling fiscaal aftrekbaar worden.

'We geloven dat dit de kosten substantieel zal verlagen en het dus economisch rationeler wordt om de spullen te laten herstellen', zegt minister van Financiën en Consumentenzaken Per Bolund. 'Ik merk dat er in Zweden momenteel een verschuiving in mentaliteit plaatsvindt. Er is een verhoogd bewustzijn dat we spullen langer moeten gebruiken om de consumptie van materialen te beperken.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161004_02500764
Eigen mening: Het is een goed begin voor Zweden om op deze manier van hun wegwerpcultuur af te komen. Het is niet enkel goed voor de wegwerpcultuur, maar ook voor de kleermakers en schoenlappers. Zij zullen meer werk hebben.
Het moet natuurlijk wel aanslaan bij het volk, want ondertussen zitten we in een periode waarin mensen liever iets nieuw kopen, want dat is nieuwer en mooier dan dat oude stuk dat ze hebben. Ik moet eerlijk zijn dat ik ook sneller een nieuw paar schoenen ga kopen i.p.v. de oude te laten maken. Dat komt voor een groot deel door de prijs, een nieuw paar schoenen kost even veel, dan wanneer je ze laat maken. Moesten ze dit in België doorvoeren zou ik mijn schoenen ook sneller laten maken, met mijn gedachten bij onze wegwerpcultuur die zo toch een beetje afneemt.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 4th October 2016 om 22:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2016, 11:41
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Zweden willen af van wegwerpcultuur

Ik vind dit een geweldig initiatief! Zelf probeer ik ook spullen te hergebruiken en op te lappen. ( Zo zeul ik bijvoorbeeld al meer dan zes jaar dezelfde rugzak mee waarvan ik de onderkant al enkele malen hersteld heb.) Ik vind het geweldig dat Zweden de kosten van reparaties naar beneden gaat halen. Ik denk dat mensen hierdoor wel twee keer zullen nadenken voor ze “onnodig” iets nieuws kopen. Naar mijn meningen is dit een top-idee dat ook bij ons ingevoerd zou moeten worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.