actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2016, 15:10
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Hoe doen ondervragers terroristen spreken?

Wat is er nodig om de tong van een terrorist zoals Mohamed Abrini los te krijgen? Ondervragingsexpert en rechtspsychologe Miet Vanderhallen voert onderzoek en geeft ondervragingscursussen aan de politie. Zij kent de kneepjes van het aartsmoeilijke verhoringsvak. En velen zullen het misschien niet graag horen, maar volgens de experte is de zachte aanpak wel degelijk de meest effectieve aanpak.

Maandenlang slaagden terroristen van het kaliber Salah Abdeslam en Mohamed Abrini erin zich in stilzwijgen te hullen en volledig onder de radar te blijven. Maar nu zijn ze gevat en moeten ze spreken. Hoe krijg je hen zover dat ze bekennen, spreken en belangrijker: de waarheid spreken? In 'De Afspraak' doet Miet Vanderhallen één en ander uit de doeken.

"Bij terroristen is een verhoor heel moeilijk", vertelt ze. Met de deur in huis vallen en Hollywood-gewijs een keer stevig op de ondervragingstafel bonken en meteen tot op het bot gaan, gebeurt alvast best niet, aldus Vanderhallen. Het is belangrijk om aansluiting te krijgen met de terrorist en dus eerst gewoon een gesprek aan te gaan, om vervolgens stap voor stap meer richting doel te bewegen. "Het is echt psychologie."
Empathie
Aansluiting krijgen, een goede verstandhouding opbouwen? Met een terrorist?! Welja, want onderzoek en ervaring heeft geleerd dat dit beter werkt dan de meer gebalde, beschuldigende en bekentenisgerichte aanpak die vroeger vaker werd gehanteerd, vervolgt Vanderhallen. Vroeger leidde die aanpak er soms toe dat mensen zo onder de indruk waren dat ze plotsklaps feiten bekenden die ze nooit gedaan hadden.

Een goed contact, een respectvolle behandeling, en een portie inlevingsvermogen en empathie is volgens de experte wel degelijk 'the way to go' bij een ondervraging.

En nee, dat is niet bepaald evident met een geradicaliseerde en geïsoleerde terrorist voor je neus. Een ondervraging zo comfortabel mogelijk maken voor iemand die in één zin wordt genoemd met heel gruwelijke zaken is heel contra-intuïtief. Maar het verleden leert dat er zo veel meer garanties zijn om meer informatie los te krijgen, én meer accurate informatie.

Belangrijk is ook dat het écht is, aldus Verhallen. Iemand die niet echt luistert, duidelijk respect veinst en empathie faket, wordt zo doorprikt. En dus worden er bij terroristen als Abrini de absolute topondervragers bijgehaald.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/32616/Terr...n-spreken.dhtml
Eigen mening: Het artikel sprak me erg aan omdat ik me deze dingen vaak afvraag. Hoe ondervragen ze iemand? Doen ze dat zoals in de films? Hier heb ik het antwoord op mijn vraag.
Dat het er niet zo gewelddadig als in de film aan te gaat is normaal, maar ik had niet verwacht om te lezen dat er een goed contact, een respectvolle behandeling, inlevingsvermogen en empathie bij te pas komt. Vooral empathie vind ik zeer moeilijk. Hoe kan je voor zo een persoon empathie opbrengen. Het zal misschien wel gespeelde empathie zijn, maar dan nog.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.