actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2016, 23:38
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Waarom blazen mensen zichzelf in godsnaam op?

Na de aanslagen in ons eigenste kleine landje zitten we allemaal met heel veel vragen. Eén van die vragen is: "Waarom blazen mensen zichzelf in godsnaam op?" Op Radio 1 probeerde forensisch psychiater van de KU Leuven Rudy Verelst vandaag een antwoord te formuleren.

Voor ons allemaal is het vooral erg bevreemdend om te beseffen dat mensen zichzelf blijkbaar zonder probleem bewust en meteen ook vrij tot zeer brutaal de dood injagen, en zoveel mogelijk onschuldigen meesleuren in de dood. Dat tweede kunnen we vanuit het standpunt van een meedogenloze terrorist wel begrijpen, uiteraard. Maar dat eerste is veel moeilijker. Want zelfs een terrorist wil toch niet zelf doodgaan? Daar is echter waar radicalisme zich onderscheidt van menselijkheid.

"Die mensen zien zichzelf als een instrument om een hoger doel te bereiken", vertelt Verelst op Radio 1. "Ze zijn ervan overtuigd dat ze deel uitmaken van een grotere missie en daarbij dehumaniseren ze hun slachtoffers. Ze zien hen als zaken, te bevechten objecten. Er is geen empathie." En ook zichzelf zien ze dus blijkbaar als een object, een instrument voor 'het hogere goed'.
Hoe?

Hoe krijg je mensen toch zover? "Ideologen gaan op zoek naar volgers waarmee ze een band aangaan om hen vervolgens te conditioneren en indoctrineren zodat hun leven een andere bestemming krijgt", zo probeert Verelst het 'overtuigingsproces' bevattelijk te maken. "Dat gebeurt op een heel subtiele manier. Leiders gaan op zoek naar zwakke plekken. Een slechte financiële situatie, de zoektocht naar een identiteit."

Maar zelfs dan. Is iedereen die 'een zwakke plek' heeft daar dan vatbaar voor? "Daar is onderzoek nogal onduidelijk over", aldus Verelst. "Daderprofielen zijn niet zo homogeen." 'Maar die terroristen moeten toch een spreekwoordelijke vijs missen?', vraagt ook u zich ongetwijfeld af.

Toch zijn volgens Verelst personen die gewelddadige of extremistische daden plegen niet noodzakelijk geestesziek. "Er is wel dikwijls een criminele voorgeschiedenis." Dat laatste zien we ook bij de jihadisten die dinsdag ons land aanvielen. Stuk voor stuk hadden ze een crimineel verleden.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws...dsnaam-op.dhtml
Eigen mening: Ik dacht dat deze zelfmoordterroristen dit deden omdat ze zo een beter leven voor hun famelie konden krijgen. Dat deze mensen een criminele voorgeschiedenis hebben, had ik wel verwacht. Ik kan me echt niet inbeelden dat je zo ver kan gaan in iets. Er staat beschreven dat ze zichzelf zien als een instrument, daarvoor moet je toch al een hele weg afleggen, om jezelf als een instrument te zien.
Ik snap dit echt niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th May 2016, 20:57
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Zelfmoodterroristen

Net zoals Laurence kan ik het mij moeilijk inbeelden wat terroristen bezielt om zich op te blazen. Dat is normaal, want wij zijn geen terroristen. Enkel terroristen kunnen een antwoord geven op deze vraag. Ze worden naar mijn mening zodanig 'gebrainwasht' dat ze niet meer weten wie ze zijn of wat ze moeten doen. Ze weten alleen dat ze hun geloof en hun god moeten verdedigen. Iedereen die niet voor de islamitische godsdienst is, is een tegenstander. Tegenstanders zijn vijanden en moeten uitgeschakeld worden. Dit is hun missie. Als je maar vaak genoeg tegen iemand zegt wie of wat hij/zij moet zijn, zal hij/zij dat ook worden. Daarom is het altijd beter om de leider van terroristische groepen aan te pakken dan de terroristen zelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.