actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2016, 19:46
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Britse petitie tegen seksistische verplichting om hoge hakken te dragen op werkvloer

Een petitie waarin een verbod wordt gevraagd op de verplichting voor vrouwen om hoge hakken te dragen op de werkvloer, heeft deze namiddag in Groot-Brittannië al bijna 100.000 handtekeningen verzameld.

De petitie werd maandag 9 mei gelanceerd door een jonge vrouw die op haar eerste werkdag naar huis werd gestuurd omdat ze platte schoenen droeg. De vrouw was tijdelijk in dienst als receptioniste bij een auditkantoor van PricewaterhouseCoopers (PwC) in Londen.

"Toen ik aankwam op het werk, werd mij verboden om te werken omdat ik geen hakken droeg. Ze legden mij uit dat platte schoenen geen deel uitmaakten van de dresscode voor vrouwen", vertelde de 27-jarige Nicola Thorp aan de Londense krant Evening Standard.

De woordvoerster van PwC zei aan diezelfde krant dat het bedrijf zijn receptie uitbesteedt. "De dresscode is geen onderdeel van het beleid van PwC. We zijn in gesprek met onze onderaannemers over dit beleid."

Een adviesorganisatie voor werknemers legde Thorp uit dat werkgevers het recht hebben om een dresscode op te leggen. Daarop besliste de vrouw een beroep te doen op de wetgever en lanceerde ze een petitie op de website van het Britse parlement, waarin ze oproept tot de afschaffing van de "gedateerde en seksistische" codes.

Deze namiddag had de petitie bijna 96.000 handtekeningen verzameld. Vanaf 100.000 handtekeningen kan een parlementair debat worden gevraagd.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/b...vloer-b8dffe1d/
12/05/2016

Eigen mening: Ik sta er telkens weer van versteld wanneer er een artikel verschijnt over absurde regels en wetten ten aanzien van vrouwen. In de meeste Europese landen zou de vrouw tegenwoordig gelijkwaardig moeten zijn aan de man. Dit artikel is weer maar eens een bewijs dat dit in de praktijk nog niet altijd het geval is. Of moeten mannen misschien ook verplicht een kostuum, een das of een strikje dragen om te werken? Het gaat hier bovendien niet enkel om het uitzicht van de vrouw, maar ook om de gezondheid. Vrouwen die dag in dag uit op hoge hakken lopen, krijgen vroeg of laat te maken met problemen aan de voeten, of erger nog, met ernstige rugklachten. Als je een bureaujob hebt, is dit bovendien misschien nog vol te houden, maar voor iemand die een job heeft waarbij je veel moet rechtstaan of rondlopen, is het onmogelijk om dit steeds op hakken te doen. Het is dan ook duidelijk dat de code uit het artikel is opgesteld door mannen, die duidelijk niet weten hoe verschrikkelijk pijnlijk het dragen van hakken kan zijn. Ik juich het dan ook alleen maar toe wat Nicola Thorp doet. Het feit dat er op een paar uur tijd al bijna genoeg handtekeningen verzameld zijn om een parlementair debat te vragen, is alleen maar een teken dat het opstarten van de petitie niet overdreven is. Ik hoop dan ook dat de petitie het gewenste effect heeft, en dat er weer een stukje van het glazen plafond doorbroken wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.