actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > (Stage-)lesmateriaal > Baso > Godsdienst
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st January 2011, 02:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
8 op 10 leerlingen kiezen voor katholieke godsdienst

8 op 10 leerlingen kiezen voor katholieke godsdienst


Van de 382.096 leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs kozen er 315.454 voor katholieke godsdienst als levensbeschouwelijk vak. 37.498 leerlingen opteerden voor niet-confessionele zedenleer, 20.880 voor islamitische, 2.691 voor protestantse, 1.377 voor Israëlitische, 432 voor orthodoxe en 6 voor Anglicaanse godsdienst. Dat verklaarde Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) vandaag.



Opvallend is dat in elk net de meeste leerlingen voor katholiek onderwijs opteren. In het vrij gesubsidieerd onderwijs is dat het geval met de overgrote meerderheid (234.585 van de 240.900 ingeschreven leerlingen). Dat is echter eveneens zo in het officieel gesubsidieerd onderwijs (57.185 van de 87.835 leerlingen) en gemeenschapsonderwijs (23.684 van de 53.362 leerlingen).

In het vrij onderwijs opteren 2.633 leerlingen voor cultuurbeschouwing, 1.303 voor Israëlitische godsdienst, 1.322 voor Islamitische godsdienst en 216 voor niet-confessionele zedenleer. In het officieel onderwijs komt niet-confessionele zedenleer (19.161) op de tweede plaats gevolgd door islamitische (10.011), protestantse (987), orthodoxe (186), Israëlitische (34) en Anglicaanse (5) godsdienst. 265 vroegen vrijstelling.

In het gemeenschapsonderwijs volgen 18.121 leerlingen niet-confessionele zedenleer, 9.547 Islamitische. 863 protestantse, 246 orthodoxe, 21 Israëlitische en 1 Anglicaanse godsdienst. Hier vroegen er 879 vrijstelling.


Blog HLN, 04/01/11 (belga/adb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2011, 18:20
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Dit bericht verbaast me enerzijds en anderzijds verbaast het me niet.

Het verbaast me omdat het katholieke geloof dezer dagen toch niet meer zo in lijkt, en dan nog bij de jeugd.

Het verbaast me ook niet omdat onze roots grotendeels in het katholicisme aarden (onze verre voorouders waren waarschijnlijk heidenen, maar heel wat generaties daarop gekerstend). Het is bovendien vrij noodzakelijk christelijke godsdienst te kennen om 1/3 van de Europese kunst te begrijpen. En te meer, zijn jongeren van alle tijden zinzoekend, en vormt de katholieke zienswijze een antwoord.

Men zegt dat tegen 2015 de kerken zullen leeggelopen zijn.
Dat kan waar zijn wat de gebouwen betreft, maar geestelijk gezien geloof ik dat het katholieke geloof nooit zal uitdoven. Het kan anders zijn.
Bovendien, aldus mijn visie, gelooft een ware katholiek in een god die liefde is. Dan, al wie uit de liefde is, is uit God. 'Katholiek' betekent 'voor iedereen', de liefde is voor iedereen. Zo ja, dan zijn allen die bijeenkomen in naam van de liefde diep vanbinnen katholiek en zal de Kerk nooit uitsterven. Pas als dat zou gebeuren, zou geloof werkelijk dood zijn en de wereld vergaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Uit
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.