actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2011, 23:05
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Bijna de helft van de VRT-uitzendingen is herhaling

De openbare omroep vulde in 2010 de helft van haar uitzendtijd met herhalingen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Ingrid Lieten op een schriftelijke vraag van Jûrgen Verstrepen (LDD) in het parlement. Daarmee blijft het percentage ongeveer hetzelfde als de voorbije jaren.

Vorig jaar werden 4.696 van de 9.952 uitgezonde uren op de VRT gevuld met herhalingen van programma's die eerder al op de openbare omroep verschenen. De meeste herhalingen werden in 2010 vertoond op Ketnet. Herhalingen waren er goed voor 2.339 van de 2.988 uitzenduren (78 procent). Bij Eén ging het om 1.572 van de 4.451 uitzenduren (35 procent) en bij Canvas om 785 van de 2.513 uren (31 procent).

Minister Lieten zei verder dat de VRT geen plannen heeft om het aantal herhalingen te wijzigen. De herhalingen helpen de openbare omroep de kosten te drukken. Herhalingen van programma's kunnen namelijk gratis uitgezonden worden als de rechten geregeld zijn.

Ik vind het schandalig dat kijkers naar herhalingen moeten blijven kijken. Toch snap ik ergens dat de VRT dit 'moet' doen. De openbare omroep krijgt dan wel subsidies, toch kost het veel centjes om nieuwe programma's te maken. Het is goedkoper om herhalingen te tonen en misschien is dan mogelijk om toch één nieuw programma in elkaar te steken. Of dat programma dan van goede kwaliteit is laat ik in het midden. Dit staat bij de vierde macht vermits het over onze Openbare Omroep gaat, wat één van de grootste vierde machten in Vlaanderen gaat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2011, 00:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lynn, systematisch bronnen vergeten!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2011, 15:23
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
'Helft van programma's op VRT is herhaling'

Op het internet vind ik het artikel niet volledig terug, maar in het Nieuwsblad las ik deze morgen (dinsdag 18 oktober 2011) een artikel met dezelfde inhoud: 'Helft van programma's op VRT is herhaling'.

47,2% herhaling lijkt inderdaad gigantisch veel. In het artikel dat ik gelezen heb, werd echter woordvoerder Bjorn Verdoodt aan het woord gelaten. Hij legt uit dat de cijfers een vertekend beeld geven. Op de grootste zender, Eén, is nog maar één derde herhaling. Daarvan komt een groot deel van de nachtelijke herhalingen van Het Journaal en Ter Zake.
Op Ketnet is het aantal herhalingen dan weer gigantisch, maar die steeds veranderde doelgroep blijkt daar volgens Verdoodt geen problemen mee te hebben.

Dan ben ik er persoonlijk voorstander van om degelijke programma's als 'Dagelijkse kost', 'Blokken' of 'Man Bijt Hond' te herhalen, in plaats van nieuwe astrologiespotjes of muziekclips op de VRT uit te zenden. De nachtlus van het Journaal weglaten zou al helemaal gek zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2011, 20:24
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik vind het normaal dat de VRT herhalingen gebruikt. Per slot van rekening heeft de VRT betaald om die zaken te laten maken en daar zitten soms echt goede programma's tussen. Het is logisch om die dan terug in te schakelen in tijden wanneer het minder gaat met de openbare omroep. We mogen niet vergeten dat dit een omroep is die volledig afhangt van ons belastinggeld. Dat de VRT met gigantische schulden zou zitten, zou alleen maar slecht nieuws zijn voor de belastingbetaler. Ik denk ook dat we bepaalde zaken moeten nuanceren. Op Ketnet wordt inderdaad heel veel herhaald: Samson & Gert, Kulderzipken, ... kinderen liggen daar echt niet wakker van. Zelfs ik ben blij dat er kwaliteitsprogramma's als Kulderzipken worden heruitgezonden, altijd leuk om terug te zien, dus waarom dan niet met toppers die op één uitgezonden zijn?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd October 2011, 20:05
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Bijna de helft van de VRT-uitzendingen is herhaling

Ik las daarnet een vorig artikel dat ging over het feit dat de VRT een derde net lanceert om de drukke sportzomer te compenseren. Ok, maar als ik dan hier lees dat de helft van de VRT-uitzendingen herhaling zijn, stel ik me wel een aantal vragen. Natuurlijk begrijp ik dat de VRT niet elk jaar tientallen nieuwe programma's kan maken, en door de herhalingen uit te zenden de kosten willen drukken. Persoonlijk is en blijft FC De Kampioenen een geweldig programma. Maar waarom lanceren ze dan een nieuw net? Gaan ze dan nog meer herhalingen uitzenden? En wat gaan de kijkers daarvan vinden? Ze weten nu al niet meer naar welke zender ze moeten zappen op tv.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd October 2011, 20:20
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door Jasmien.Mertens
Op het internet vind ik het artikel niet volledig terug, maar in het Nieuwsblad las ik deze morgen (dinsdag 18 oktober 2011) een artikel met dezelfde inhoud: 'Helft van programma's op VRT is herhaling'.

47,2% herhaling lijkt inderdaad gigantisch veel. In het artikel dat ik gelezen heb, werd echter woordvoerder Bjorn Verdoodt aan het woord gelaten. Hij legt uit dat de cijfers een vertekend beeld geven. Op de grootste zender, Eén, is nog maar één derde herhaling. Daarvan komt een groot deel van de nachtelijke herhalingen van Het Journaal en Ter Zake.
Op Ketnet is het aantal herhalingen dan weer gigantisch, maar die steeds veranderde doelgroep blijkt daar volgens Verdoodt geen problemen mee te hebben.

Dan ben ik er persoonlijk voorstander van om degelijke programma's als 'Dagelijkse kost', 'Blokken' of 'Man Bijt Hond' te herhalen, in plaats van nieuwe astrologiespotjes of muziekclips op de VRT uit te zenden. De nachtlus van het Journaal weglaten zou al helemaal gek zijn.


Inderdaad, het is beter om programma's als 'Man Bijt Hond' te herhalen dan muziekclips te gebruiken als 'tijdsvulling'. Ook de herhaling 's nachts van het journaal vind ik wel nuttig. Toch heb ik vragen bij het voortdurend heruitzenden van bepaalde programma's en hierbij denk ik specifiek aan FC De Kampioenen. Oké, dit programma mag dan wel goed scoren bij jong en oud, toch vind ik het niet echt kunnen dat de openbare omroep elk jaar tijdens de zomervakantie de oude afleveringen van deze reeks van onder het stof haalt. Ik snap wel dat er geen geld is om voortdurend nieuwe programma's te maken en dat er niet veel nieuws wordt uitgezonden tijdens de zomervakanties, maar ik denk dat de VRT ander en degelijker materiaal in zijn archieven heeft om opnieuw uit te zenden. Waarom niet nog eens 'Alles kan beter' uitzenden bijvoorbeeld?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd October 2011, 21:31
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik heb persoonlijk niet zoveel 'last' van deze heruitzendingen aangezien ik bijna nooit naar een programma op de VRT kijk. De enige programma's die ik wel kijk, zijn nu eenmaal nooit heruitzendingen (het journaal, buren...). De reden dat de VRT niet zoveel geld heeft om heruitzendingen te vermijden, is het feit dat ze geen geld krijgen van adverteerders die een raclamespot tussen programma's door laten zien (tijdens de reclame dus). Dit zorgt dan voor een groot voordeel: nooit ellelange reclameblokken die je soap of programma verschillende keren onderbreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.