actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2011, 19:18
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Kranten bereiken meer mensen dan het internet

Traditionele kranten verliezen veel lezers, maar bereiken wereldwijd gezien toch nog steeds meer mensen dan het internet. Dat maakte de World Association of Newspapers (WAN/IFRA) donderdag bekend in Wenen.
Dagelijks nemen ongeveer 2,3 miljard mensen een krant vast, terwijl slechts 1,9 miljard mensen het internet gebruiken. Het onderzoek toont aan dat het gebruik van media, en dan vooral van kranten, erg verschilt van regio tot regio.‘De oplage is zoals de zon, ze komt op in het oosten, en daalt in het westen’, aldus WAN-voorzitter Christoph Riess.

De oplage van alle kranten samen daalde het afgelopen jaar met ongeveer 2 procent tot 519 miljoen exemplaren. Noord-Amerika en Oost- en West-Europa zagen de oplage van kranten het sterkst teruglopen met respectievelijk 17,10 en 11,8 procent.

Het omgekeerde is waar in Azië en Latijns-Amerika. Daar noteert men stijgingen van 16 en 4,5 procent. De meeste krantenlezers bevinden zich in IJsland. Het penetratiepercentage daar schommelt rond de 96 pocent. Japan volgt op de voet met 92 procent.

Minder tijd voor de krant

Het onderzoek toont echter ook aan dat we gemiddeld nog acht procent van de voor media gereserveerde tijd reserveren voor het openslaan van een krant. De rest van de tijd brengen we door achter de computer of voor de televisie.

Doordat lezers zich niet meer beperken tot één medium, verkeert de branche in een moeilijke situatie. Door het overaanbod is het totaal van het lezersbestand minder snel geneigd een krant vast te nemen.

‘We moeten meer doen om lezers aan te spreken, en om manieren te vinden om loyaliteit te verkrijgen’, aldus WAN-voorzitter Riess.

Bron: www.standaard.be
Eigen mening: Het verbaast me dat er nog zoveel mensen zijn die de krant lezen. Met al de tijd die we achter onze computer of achter de TV spenderen, zou ik denken dat we geen tijd meer hebben om de krant te lezen. Het omgekeerde blijkt echter waar: mensen slaan eerst de krant open en de tijd die dan nog rest, spenderen ze achter de computer of de TV. Een toch wel positief punt volgens mij dat mensen hier nog altijd de tijd voor nemen. Er staat natuurlijk wel niet in het artikel of men de krant openslaat voor het serieuze nieuws of de stripverhalen ;-)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2011, 21:38
Kira-Lynn.Moris Kira-Lynn.Moris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Booischot
Posts: 23
Dit vind ik ook een zeer vreemd item. Je zou denken dat mensen de krant op het internet lezen omdat het ten eerste snel is, en ten tweede is het ook gratis. Wanneer je in de krantenwinkel een krant gaat kopen, kost het toch al makkelijk 1,50 euro? Ik zou het niet weten, want ik ga ze daar niet kopen.
Als studentenjob moest ik, ergens in Mechelen, met 4UCampus Het Laatste Nieuws gaan promoten. Die mensen moest ik overtuigen om een abonnement voor één of twee jaar te nemen. Je zou ervan schrikken hoeveel mensen dit effectief deden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2011, 00:09
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Mening:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo verrassend. Wij als jongeren zijn zeer zeker vertrouwd met de nieuwe media maar de ouderen onder ons vinden internet vaker een vloek dan een gift. Verder vind ik het persoonlijk enorm aangenaam om 's morgens de krant open te slaan tijdens het eten van kom cornflakes. Zeker op vroegen uren zijn mijn ogen blij dat ze nog geen lichtbak voorgeschoteld krijgen. Verder vind ik een krant veel ordelijker,meer gestructureerd en minder druk dan hun bijhorende sites. Ik zie persoonlijk nog wel voordelen in de krant ten opzichte van de computer.
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.