actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2015, 08:11
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Nederlands eindrapport: 'MH17 neergehaald door Russische BUK-raket'

Nederlands eindrapport: 'MH17 neergehaald door Russische BUK-raket'

De crash van vlucht MH17 op 17 juli vorig jaar is veroorzaakt door een BUK-raket van Russische makelij. Dat staat in het langverwachte eindrapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Het rapport wordt vandaag dinsdag, vijftien maanden na de ramp, gepubliceerd, maar de Volkskrant geeft de grote lijnen weer op basis van "drie bronnen die de totstandkoming van het rapport betrokken zijn geweest".

Al eerder werd gesuggereerd dat een BUK-raket de ramp met vlucht MH17 in Oost-Oekraïne veroorzaakte. Volgens de bronnen van de krant is het projectiel vanuit pro-Russisch rebellengebied in Oost-Oekraïne afgevuurd. In het eindrapport staan kaarten met grote vierkanten om locaties te markeren waarvandaan de raket moet zijn afgeschoten.

Russische theorie


De Russische theorie dat een BUK-raket is afgevuurd vanuit een andere plaats, waar het Oekraïense leger het destijds voor het zeggen had, wordt door de Onderzoeksraad verworpen. Moskou geeft vandaag dinsdag een tegenpersconferentie met "bewijzen" voor haar theorie.

De Volkskrant citeert twee bronnen die zeggen dat "de BUK hoe dan ook in Rusland ontwikkeld en geproduceerd is. Je kunt ervan uitgaan dat die rebellen zo'n BUK-apparaat niet zelf kunnen bedienen, ik vermoed hulp van Russische ex-militairen."

Het onderzoek van de OVV gaat echter niet over de mogelijke daders. Een afzonderlijke strafrechtelijk onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie gaat daar wel over.

Bij de crash van de MH17 kwamen alle 298 mensen om het leven, onder wie 196 Nederlanders en zes Belgen.

(Belga/RR)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/n...mal-616709.html

Eigen mening:
Toen ik dit nieuws vorig jaar voor het eerst hoorde, was ik enorm geschrokken. Een passagiersvliegtuig dat neergeschoten is? Dat kan toch niet waar zijn? En blijkaar toch wel. De onderzoekers vermoedde al snel dat het hier om een BUK raket ging. En dat is nu dan bevestigd.
Ik vind dit een heel spijtige zaak, niet alleen omdat we al die mensenlevens verloren zijn maar ook omdat de kans klein is dat we ooit zullen weten wie de daders nu eigenlijk waren. Ik vind het ook heel raar dat men met zulke tehnologie en richtingsapparatuur niet heeft kunnen zien dat het hier over een passagiersvliegtuig ging, in eerdere artikels las ik dat de daders dachten dat het om een militair transportvliegtuig ging. Ik heb dus mijn bedenkingen over het hele zaakje, dat wellicht nooit zal opgelost worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.