actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2015, 09:57
Nele.w*llems Nele.w*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Putte
Posts: 39
Afschaffing gratis stroom is definitief

Afschaffing gratis stroom is definitief

Het Vlaams parlement heeft vandaag ingestemd met het energiedecreet waarin de afschaffing van de gratis stroom is opgenomen. De maatregel gaat in op 1 januari 2016.

Het gaat om een maatregel uit het regeerakkoord, die een gemiddeld gezin zo'n 80 tot 90 euro per jaar zou kosten. De beslissing komt bovenop de verhoging van de btw op elektriciteit en de energieheffing om de schuldenberg van de groenestroomcertificaten weg te werken, wat zorgt voor een jaarlijkse verhoging met enkele honderden euro's.
De oppositie trok vandaag nog een laatste keer van leer tegen de afschaffing van de gratis kilowattuur voor elk gezin, maar dat haalde weinig uit. "Steeds meer componenten van de energiefactuur worden vast in plaats van variabel, dus worden mensen steeds minder gestimuleerd om te besparen", zei Johan Danen (Groen).

"Hoe kan bij een schaars goed iets dat gratis is, ecologisch zijn", antwoordde energieminister Annemie Turtelboom (Open Vld). "De zogenaamd gratis kilowattuur is bovendien de duurste van allemaal, omdat er geen markteffect speelt. Je moet mij eens uitleggen wat daar sociaal aan is."

Het decreet werd, meerderheid tegen oppositie, goedgekeurd.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum...efinitief.dhtml

Eigen mening:
Ik vind het langs de ene kant wel goed dat deze maatregel wordt genomen want door het afschaffen van de gratis stroom gaan de mensen volgens mij bewuster omgaan met stroom. En dit zal in de toekomst nodig zijn gezien het milieu er niet op vooruit gaat. Wat ik dan wel niet zo goed vind is dat ze de gratis stroom meteen afschaffen nadat er een verhoging is gekomen op het BTW-tarief op de stroom, ik denk dat heel wat mensen dit nu wel gaan voelen aan hun elektriciteitsfactuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.