actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2011, 15:44
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Aantal meldingen van kindermishandeling stijgt

Het aantal meldingen van kindermishandeling bij de zes Vlaamse en Brusselse vertrouwenscentra is gestegen in 2009. Dat blijkt uit het recentste jaarverslag van Kind & Gezin. Aparte cijfers over mishandeling bij pleeggezinnen zijn er niet, algemene cijfers voor 2010 evenmin.

In 2009, de meest recente, weliswaar voorlopige cijfers, waren er 4.858 meldingen van kindermishandeling of -verwaarlozing. Dat gaat om fysieke mishandeling of verwaarlozing, emotionele mishandeling of verwaarlozing, of seksueel misbuik. Alles samen zouden dat jaar 6.503 kinderen betrokken zijn bij mishandeling. Bijna de helft van de klachten gaan over lichamelijke mishandeling en verwaarlozing. Een kwart gaat over seksueel misbruik, de rest over emotionele mishandeling of verwaarlozing.

Het aantal meldingen is stijgende ten opzichte van de jaren voordien. In 2008 waren er 4.490 meldingen, het laagste aantal sinds 2005, toen er nog 4.836 meldingen waren. Wat het aantal betrokken kinderen betreft, waren er dat in de 2 jaren met het hoogste aantal meldingen van de afgelopen 5 jaar, 2005 en 2009, ruim 6.500.

Begin 2010 namen de zes vertrouwenscentra kindermishandeling (VK) een elektronisch dossieropvolgingssysteem in gebruik, waardoor een uniforme registratie en rapportering mogelijk wordt.

De VK's, die door Kind en Gezin erkend en gesubsideerd worden, zijn een aanspreekpunt voor alle mogelijke situaties van intrafamiliaal geweld op kinderen. Iedereen, hulpverleners, kinderen zelf of mensen uit hun omgeving, kunnen contact opnemen met een VK als ze ongerust zijn over de veiligheid van een kind. Meer informatie www.kindermishandeling.be. (belga/gb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ng-stijgt.dhtml


Mijn mening:
Ik had hier laatst ook al iets van op de radio gehoord en was er van verschoten hoeveel het zich eigenlijk voordoet in België. Bijna 5.000 meldingen in 2009. En dat voor een klein Westers landje. Ik vraag me af in welk milieu zich dit voordoet. Misschien dat er een bepaalde sociale klasse is waaruit de meeste meldingen komen. Het verontrust me ook een beetje dat je weet dat dit slechts de kinderen zijn die ermee naar buiten zijn gekomen. Er zijn waarschijnlijk nog die er helemaal niets van durven zeggen.
Wat me nog het meest bij gebleven is van het fragment op de radio is het seksuele misbruik. Het overgrote deel van de kinderen die hier onder hebben geleden, zijn mishandeld geweest door familieleden. Vaak de vaders, ooms of grootvaders. Ik kan me niet voorstellen hoe afschuwelijk en verwarrend dit voor een kind moet zijn.
Maar ook de jonge leeftijden werden aangehaald op de radio. Leeftijden waarop kinderen nog ‘gevormd’ moeten worden. Ze beseffen vaak nog niet was goed en slecht is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 23:17
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Dit nieuws is eigenlijk verontrustend. Het kan toch niet dat er stijgende cijfers zijn rond kindermishandeling. Eigenlijk zouden deze cijfers juist dalend moeten zijn.

Daarnaast is het door het nieuws van het jonge meisje in Duffel, dat zoveel jaren aan een stuk is mishandeld, weinig hoop op beterschap gekomen. Zoveel jaren is er geen controle geweest en is er niet ingegrepen door de bevoegde instanties. Zo kunnen we toch niet hopen op beterschap.

Wel moeten we deze cijfers ook anders interpreteren. Het is mogelijk dat deze cijfers een vertekend beeld geven van het aantal mishandelde kinderen. Misschien dat deze cijfers vroeger al even hoog waren, maar dat er nu gewoon een hogere bereidheid is om er mee naar buiten te komen, om er tegen in opstand te komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 10:38
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Dit is toch zeer erg. Er worden tegenwoordig alles gedaan om kindermishandeling tegen te gaan. Toch blijft het stijgen in plaats van dalen.

Ik begrijp niet wat je bezield om een kind te mishandelen? Dit is gewoon vreselijk voor woorden. Hopelijk gaan ze er in slagen om deze cijfers te doen dalen, want dit kan niet meer.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 10:51
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Het is inderdaad schrijnend dat kindermishandeling nog zo veel voorkomt. Erger nog is, wat Julie ook al aanhaalde, dat het hier enkel om de gevallen gaat waar men op uitgekomen is.
Ik kan er wel inkomen dat het niet gemakkelijk is om kindermishandeling op te sporen. Het speelt zich thuis af en zolang de kinderen er zelf niets over durven zeggen komt het waarschijnlijk niet aan het licht. Toch zouden mensen (buren, leerkrachten,...) hier extra waakzaam voor moeten zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 19:21
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Dit zijn dan nog maar cijfers uit 2009. Ik denk dat nu het aantal nog zal stijgen. Na de ‘zaken’ als Vangheluwe e.d. denk ik dat de drempel om naar de politie of andere hulp te stappen minder groot geworden is.

Je kan je natuurlijk de vraag stellen of de stijging van het aantal gevallen van misbruik betrekking heeft op het aantal gevallen dat zich voordeed gedurende dat jaar of zijn het slechts de effectieve meldingen van dat jaar ? Maw zijn er daar ook slachtoffers bij die bijvoorbeeld 3 jaar geleden zijn mishandeld en zich in dat jaar hebben gemeld?
Het is dan toch in elk geval positief dat tenminste het aantal meldingen stijgt. Vroeger was het taboe enorm en werd er veel verzwegen.

Tegenwoordig zijn er gelukkig meer opvangmogelijkheden en reageert de maatschappij toch wel alerter.

Maar het blijft schrijnend dat wij hier in België zo’n groot aantal hebben.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 19:25
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Doordat dit onderwerp vroeger niet openbaar gemaakt werd, zien we nu een duidelijke verandering. Sinds de zaak Vangheluwe is iedereen veel alerter en durft men het misbruik aan de buitenwereld toe te geven. Dit omdat ze zien dat andere misbruikte dit ook doen. Vroeger was dit taboe want niemand durfde toen zijn mond open te trekken.
Laat me wel duidelijk stellen dat kindermisbruik zeker en vast niet door de beugel kan!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 21:45
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Waar gaat dit naartoe?

Telkens als ik artikels als deze lees vraag ik mij af "Waar gaat dit naartoe?". Het is echt een zeer groot aantal gevallen van kindermishandeling waar we mee te maken hebben. Zoals Hanne al aanhaalde denk ik ook wel dat we niet te snel mogen zeggen dat er nu meer kindermishandeling plaatsvindt dan vroeger. Het is zo dat vele kinderen vroeger erg schuchter waren in vergelijking met nu. Vandaag de dag wordt kindermishandeling ook bespreekbaar gemaakt en is er voldoende opvang voor deze kinderen voorzien. Toch kan ik er niet bij dat er zoveel gevallen worden gerapporteerd. Er is echt iets mis met sommige mensen, maar hoe hou je hen tegen é?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.