actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2015, 20:33
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Vandenbroucke: ‘Pensioenhervorming heeft geen zin als brugpensioen blijft bestaan’

Volgens Frank Vandenbroucke (SP.A) is de grootste uitdaging van een pensioenhervorming de verhoging van de feitelijke lengte van de loopbaan. Dat zegt de oud-minister in een interview met het studentenblad Veto. ‘Een pensioenhervorming heeft geen zin als brugpensioen blijft bestaan, onder welke naam dan ook’.

Frank Vandenbroucke, professor en voorzitter van de pensioencommissie, wijst in een interview met Leuvense studentenblad Veto op het belang van de verhoging van de feitelijke loopbaan. ‘Tegen 2030 moet onze wettige pensioenleeftijd misschien 67 jaar bedragen, maar daar zijn ook risico’s aan verbonden’, zegt Vandenbroucke.

De SP.A’er benadrukt de nuance die in het rapport van de pensioencommissie is aangebracht. ‘Een pensioen is een verzekeringspolis. Die polis dient ook een maatschappelijk doel. Natuurlijk is het kostenplaatje belangrijk, maar het gaat te weinig over de doelstelling en de onderliggende ethische keuzes. Hoe hoog moet een gemiddeld pensioen zijn? Wat biedt een minimumpensioen en wie heeft er recht op?’

Hij ergert zich vooral aan de manier waarop het publieke debat gevoerd wordt. ‘Het rapport van de Pensioencommissie daarover is genuanceerd. Mijn tenen krullen als ik het publieke debat daarover hoor. Dat is zo simplistisch en zwart-wit.’

Belang sociale partners

Een grote pensioenvorming is volgens de minister van Staat pas mogelijk als ook de sociale partners en de oppositie betrokken worden. Beiden moeten volgens Vandenbroucke water bij de wijn doen.

Sociale partners moeten volgens de SP.A’er minder en minder op zoek gaan naar oplossingen als het brugpensioen. ‘Op lange termijn heeft een pensioenhervorming geen zin als brugpensioen blijft bestaan, onder welke naam dan ook.’

De oppositiepartijen moeten meewerken om zekerheid te garanderen op lange termijn. ‘We moeten naar een fundamentele hervorming, waar nieuwe regeringen niet meer op kunnen terugkomen. Wil je dat zij zeggen: ‘Oh, we waren er niet bij, we vinden het niet goed en gaan het veranderen?’ Hoe wil je dat mensen in een verzekering als hun pensioen geloven, wanneer de verzekeraars om de vijf jaar het systeem hervormen?’

Ten slotte gaf Vandenbroucke ook toe het ‘jammer’ te vinden dat SP.A vooral bezig is met de voorzittersverkiezingen. ‘We moeten onze energie dringend ergens anders insteken’.

Bron: De Standaard - 27/04/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150427_01650963
Mijn mening: Ik vind het een beetje kort door de bocht om zomaar het systeem van brugpensioen af te schaffen. Het lijkt me logisch dat bepaalde mensen volledig recht hebben op een brugpensioen. Het indekken van een te veel aan mensen die dit doen, lijkt me een betere oplossing. Het pensioen geeft ons zekerheid op oudere leeftijd, maar als je van die oude dag wil genieten, is werken tot 67 jaar dan niet wat overdreven? Verder lijkt het me niet echt erg dat het systeem om de enkele jaren wordt hervormd. Dit kan ook wijzen op een verbetering van het systeem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.