actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2016, 14:07
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
België krijgt tot maandag om Ceta-verdrag goed te keuren

De Europese Unie geeft België nog tijd tot maandagavond om het handelsverdrag met Canada goed te keuren. Dat meldt persagentschap Reuters op basis van een bron binnen de EU.


Europees president Donald Tusk zal in de loop van maandagavond samenzitten met premier Charles Michel (MR), aldus de bron. Daar zal Michel duidelijkheid moeten scheppen opdat de Canadese minister Justin Trudeau kan beslissen of hij wel of niet naar Brussel vliegt voor de ondertekeningen van het handelsakkoord tussen de EU en Canada, dat voorlopig nog steeds gepland staat voor donderdag.

Reynders

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders had zondagmiddag via zijn woordvoerder laten weten dat hij niet zal afreizen naar de top tussen Latijns-Amerika en de Europese Unie die dinsdag en woensdag plaatsvindt in Santo Domingo in de Dominicaanse Republiek. De aanleiding zijn de onderhandelingen over het handelsakkoord tussen Europa en Canada. Door de deadline van de EU was dat wellicht een voorbarige beslissing.

Vrijdag had de Canadese minister van Internationale Handel Chrystia Freeland nog met tranen in de ogen de onderhandelingstafel verlaten. ‘Het is duidelijk dat de Europese Unie niet in staat is een internationaal akkoord te sluiten. Zelfs niet met een vriendelijk en geduldig land als Canada, dat zulke Europese waarden heeft. Canada is ontgoocheld, en ik ben ontgoocheld. Ik denk dat het onmogelijk is.’

Waals minister-president Paul Magnette heeft zaterdag andermaal aangegeven dat hij nog wat tijd nodig had om aan het akkoord te werken, vooral dan over de ‘arbitrage’, de manier om geschillen te regelen tussen (grote) bedrijven en de betrokken landen. Zaterdag klonk het nog dat hij zich weigert vast te pinnen op een deadline 'want we moeten de tijd nemen om het democratisch en parlementair proces alle kans te geven'.


Bron: De Standaard, België krijgt tot maandag om Ceta-verdrag goed te keuren, 23/10/'16, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02533947

Eigen mening:

Naar mijn mening is het CETA-verdrag erg voordelig voor zowel de Europese Unie als Canada. Het verdrag bevordert de handel, wat op zijn beurt weer werkgelegenheid creëert. Op deze manier zal de economie meer groei doormaken en worden er meer jobs beschikbaar. Daarentegen snap ik wel de ongerustheid over de 'arbitrage'. Het internationaal verdrag zou het mogelijk maken dat investeerders een zaak kunnen aanspannen tegen een vreemde overheid. Het verdrag kan er theoretisch gezien dus voor zorgen dat nationale overheden hun eigen beleid inperken. Toch vind ik persoonlijk dat België het gedrag kan goedkeuren. De rol die arbitrage speelt in het CETA-akkoord is namelijk maar erg klein. Net daarom vind ik dat Paul Magenette die over het akkoord valt, die arbitrage in zijn context moet zien. De voor - en nadelen en de gevolgen voor onze economie afwegen is in het goedkeuren van dit akkoord van groot belang.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.