actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2010, 18:08
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
1 op 7 Vlaamse jongeren haalt geen diploma

1 op 7 Vlaamse jongeren haalt geen diploma:

08:26 Meer dan een op de zeven Vlaamse jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat zijn meer dan 10.000 leerlingen per jaar. In 1999 ging het nog om een op de acht leerlingen.

In Brussel is de situatie nog erger. Daar verlaat een op de vier jongeren de school zonder diploma hoger secundair onderwijs.

"De Vlaamse regering nam zich in 2002 voor om tegen 2010 het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters met de helft te verminderen. Dat is niet gelukt. Integendeel, het aantal schoolverlaters lag in 2007 2,4 procent hoger dan in 1999 (van 12,3 naar 14,7 procent)", schrijft het tijdschrift Klasse online.

Jan Van Damme van de K.U.Leuven suggereert in het artikel van Klasse enkele oplossingen. Zo moet er meer tijd worden gestoken in taalonderwijs in de aanvangsjaren, "want wie op tienjarige leeftijd niet goed genoeg kan lezen, legt een zware hypotheek op zijn toekomst", luidt het. Daarnaast moet er gebruik gemaakt worden van leerlingvolgsystemen, zodat er vlugger kan worden ingegrepen als het fout loopt.


Eigen mening:
Toen ik het artikel las schrok ik meteen van het hoge cijfer, 1 op 7 zijn namelijk een heleboel jongeren in Vlaanderen. Ik vind het een beetje raar dat men in deze tijd de school wil verlaten zonder diploma, terwijl men al geruime tijd zegt dat de werkloosheid maar blijft stijgen. Ik hoop dat deze jongeren dan toch iets kunnen bereiken met de kennis en vaardigheden die ze al bezitten, want aangenomen worden zonder diploma komt niet vaak meer voor deze tijd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2010, 19:33
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: herentals
Posts: 34
Het gaat hier inderdaad om een vrij hoog cijfer van ongediplomateerde jongeren. Maar ze spreken hier niet over 'werkloze jongeren'! Ik ken enkele jongeren die in het secundair onderwijs Latijn of een andere ASO, TSO of BSO richting hebben gevolgd, en daarna gewoon geen zin meer hadden om te studeren. Deze jongeren hebben nu allemaal werk. Meestal is dit in een fabriek, bouw (meestal jongens dan) of horeca, maar de jongeren zijn goed gesteld!

Okee goed, het is inderdaad wel zo dat aan een goede job geraken zonder dimpla inderdaad al wat moeilijker is in deze tijd, maar zeker en vast niet onhaalbaar! Verder studeren wordt zeker aangeraden, en ik zou het ook doen. Maar sommige jongeren hebben gewoon geen zin om te studeren en willen liever meteen werken. Ook al behaalden zij op school altijd goed punten! Tegenwoordig kiezen ook veel jongeren voor werken in combinatie met avondschool. Ze leren dan een meer praktische richting (kok, bakker, bouw, ...), maar verdienen al meteen een centje.

1 op 7 jongeren die geen diploma behalen is wel wat, maar zolang het een keuze is van de jongeren zelf en ze dan wel gaan werken in plaats van wat zitten 'niksen' thuis, zie ik er eigenlijk niet echt een probleem in.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.