actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 22:27
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Groen: "België blijft worstelen met nucleaire erfenis"

Groen: "België blijft worstelen met nucleaire erfenis"

De bevoegde ministers moeten een actieplan opstellen voor de aanpak van de lekkende vaten in Doel. Dat zegt Groen in een reactie op het nieuws dat het probleem van de lekkende vaten met kernafval in Doel en Dessel wellicht omvangrijker is dan tot nu toe bekend.

Enkele maanden geleden werd een verdachte gel ontdekt op enkele tientallen vaten met laag radioactief afval bij Belgoprocess in Dessel. In de vaten, gevuld met een mengsel van nucleair afval en beton, bleek zich een chemische reactie voor te doen. Daardoor werd een gel gevormd die door de deksels naar buiten sijpelde en dan opdroogde. Een kaderlid van de kerncentrale zei maandagavond dat van alle vaten wellicht de helft gelvorming zal vertonen. Definitieve cijfers zijn er echter nog niet.

"Electrabel, Belgoprocess en NIRAS zitten met een groot probleem. Er is duidelijk iets mis met de wijze van verwerking. Die verwerking moet worden bijgestuurd", zegt Kristof Calvo. Volgens Calvo moet Electrabel de kost van de herwerking volledig dragen. Hij roept de bevoegde ministers ook op een actieplan uit te werken. "Geen geïmproviseerd, maar een kordate aanpak van de problemen. Ook internationaal moeten de nodige stappen worden gezet. Mogelijk zijn er gelijkaardige problemen met vaten die elders op gelijkaardige wijze zijn verwerkt."

"Dit dossier toont nog maar eens hoe België worstelt met de nucleaire erfenis. Die erfenis is er helaas en moet worden beheerd worden. Het verleden kunnen we niet meer veranderen, de toekomst hebben wel in handen", besluit hij.

Bron: demorgen.be, 04/12/2013

Mening: Het is jammer dat er hierover niet meer openlijk over wordt gecommuniceerd naar de Belgische bevolking. Zeker de mensen die in de omgeving van de kerncentrales wonen, lijken mij toch het recht te hebben te weten wat er gaande is. Mits er natuurlijk duidelijkheid is. Ik ben misschien erg kritisch maar ik stel mij wel vragen bij het feit dat net Groen ermee naar buiten komt. Hoeveel gevaar zou er dan echt zijn? We kennen allemaal het standpunt van Groen tegenover kernenergie. Er zal uiteraard wel een kern van waarheid inzitten maar of we nu al moeten beginnen panikeren? Ik betwijfel het. Misschien was het ergens wel goed dat Groen dit onderwerp nu even aangekaart heeft zodat er wel degelijk een uitgebreid onderzoek naar komt en iedereen een duidelijk antwoord krijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.