actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2013, 10:17
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Ook decreet grote scholengroepen sneuvelt

Voor de verkiezingen van mei 2014 komt er geen decreet meer dat scholen aanmoedigt om beter samen te werken of samen te smelten. Dat meldt de krant De Tijd. De kans op een akkoord met de vakbonden en de inrichtende machten leek al erg onwaarschijnlijk.

Na de hervormingen van het secundair onderwijs en van de lerarenloopbaan, gaat het om het derde plan van Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) dat zonder decreet zal eindigen in de huidige legislatuur.

De Vlaamse regering keurde begin mei een conceptnota over schaalvergroting goed. Die vergroting is volgens de minister broodnodig om de personeelsproblematiek aan te pakken. Met die ingrijpende verandering van het scholenlandschap mikt de regering op scholengroepen met gemiddeld 6.000 leerlingen, en leerkrachten die niet langer benoemd worden bij één school en professionelere directies. Synergieën leveren ook al snel een kostenbesparing van 10 procent op. Van een verplichting was geen sprake. Maar de Vlaamse overheid wil het financieel wel aanmoedigen.

De bedoeling was om de beslissing van de Vlaamse regering voor mei volgend jaar gestemd te krijgen. Maar nu komt er dus geen decreet meer. Volgens Smet is dat niet meer nodig. Het katholieke onderwijsnet zal op eigen houtje tegen 2017 evolueren naar grotere scholengroepen. ‘Ik hoef geen streepje te zetten’, zegt Smet in De Tijd. ‘Het is gewoon niet meer nodig snel-snel een decreet op te stellen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131129_00862782

Mijn mening: Ik ben geen voorstander van scholen die minstens 6000 leerlingen moeten tellen. Ik vind dat er ook nog kleine scholen moeten zijn waar leerlingen die graag op zichzelf zijn terecht kunnen. In verband met kostenbesparing en dergelijken is het natuurlijk wel een doeltreffende oplossing. Het feit dat de regering beslist om dit decreet niet te laten doorgaan, drukt ons nog maar eens met de neus op de feiten: de regering heeft alles in de hand. Wat er al dan niet gebeurt in ons land, wordt beslist door de regering.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.