actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2013, 09:48
T*on.Minnen T*on.Minnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 25
Elio Di Rupo: 'Ik geef mijn regering 7,5 op 10'

Elio Di Rupo is twee jaar premier en vindt dat hij dat goed gedaan heeft. En kritiek? Daar heeft hij mee leren leven. ‘Ik ben niet van plan te veranderen en mijn strikje in te ruilen voor een stropdas. Het was nooit mijn ambitie dat iedereen van me houdt. Anders zou ik erg ongelukkig zijn.’

Elio Di Rupo heeft zijn schoentje niet gezet voor Sinterklaas. Nochtans is dit het moment van het jaar – dixit de in ongenade gevallen Didier Bellens – waarop hij graag dividenden door de schoorsteen ziet vallen.

Di Rupo kan inmiddels smakelijk *lachen om die sneer, ook al bezorgde Bellens de regering veel kopbrekens. En hij niet alleen. Er waren de top*lonen, de politieke benoemingen, de onwil van CD&V om mee te stappen in een btw-verlaging, en de permanente kritiek vanuit de ondernemerswereld en N-VA. Maar deze week, nu Di Rupo twee jaar aan de macht is, wil de *premier happy thoughts koesteren. ‘Ook al zijn er problemen geweest, de balans is positief.’

Is het voldoende geweest, meneer Di Rupo?

‘Ons land is veranderd. Het is geen geheim dat we het in het begin moeilijk hadden. Iedereen voorspelde zelfs dat de regering snel zou vallen. Maar zie, ondertussen is de discussie over de sociaaleconomische problemen *volop aan de gang.’

‘Niet dat er geen problemen meer zijn. Mensen verliezen hun werk, *zeker de kinderarmoede blijft bestaan, en onze bedrijven kampen met een loonhandicap. Maar we werken er wel aan, en we boeken resultaten. We zijn niet langer verlamd door de institutionele problemen. Daar spreekt niemand nog over, nota bene op een moment dat we het land ongekend aan het hervormen zijn.’

Er zijn toch nog altijd klachten? Volgens Vlaams minister Philippe Muyters gaat de staatshervorming Vlaanderen 7,8 miljard kosten.

(Protesteert) ‘De communautaire hervormingen beantwoorden aan de wensen van een Vlaamse meerderheid en van vier Vlaamse partijen. BHV is gesplitst, er worden bevoegdheden overgeheveld, de financieringswet is aangepast, en noem maar op.’

‘En dat op een ogenblik dat de budgettaire uitdaging enorm is. Ook die hebben we beantwoord met ons eigen *Belgisch recept: besparen, maar niet extreem, en zo de koopkracht veilig*-stellen. We verhogen de lage lonen en verminderen de prijzen van energie en telecom. Uiteraard blijft er nog werk, maar er ligt wel een relancepakket.’

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131206_00875332

Verantwoording: Ik denk dat meneer Di Rupo inderdaad wel een beetje trots mag zijn. Een 7,5 vind ik persoonlijk nog wel wat veel maar een 6 mag hij toch nog wel zeker krijgen. Het is ook niet haalbaar om alle problemen van ons kleine land op te lossen in één termijn. Maar de grote pijnpunten zoals de splitsing van BHV en de verschillende bevoegdheden is dan toch eindelijk tot een aanvaardbare oplossing gekomen. Waarom is dit voor mij nieuws? We leven allemaal in België en of je je nu Belg, Vlaming of Waal voelt. Allemaal zitten we in hetzelfde land en worden we bestudeerd door 1 regering die we allemaal verkiezen. Om dan even terug te blikken over de afgelopen regeerperiode vind ik toch wel nieuws dat vermeld mag worden op het einde van 2013.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.