actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2018, 13:35
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Meer stresshormonen in de zomer

Meer stresshormonen in de zomer

In de zomer maakt ons lichaam meer van het stresshormoon cortisol aan dan in de winter.

Cortisol wordt ook het stresshormoon genoemd. Het komt namelijk vrij tijdens stressvolle situaties. We weten al veel over dit hormoon. Zo zorgt het voor voldoende suiker, zout en vocht in het lichaam en houdt het een goede gezondheid in stand. Onder andere door het remmen van ontstekingen. Ook weten we dat er ’s ochtends veel van dit hormoon in het bloed aanwezig is, en dat dit in de loop van de dag verminderd. Zo vallen we goed in slaap. Ziek zijn, weinig slapen en bepaalde medicijnen hebben effecten op cortisol. Nu blijkt dat ook seizoenen van invloed zijn op dit stresshormoon. In de zomer zijn onze cortisollevels hoger dan in de winter, concluderen wetenschappers van de Poznan University of Medical Sciences.

De Poolse wetenschappers onderzochten een groep vrouwelijke geneeskundestudenten. Gedurende twee losse dagen in de winter en twee losse dagen in de zomer namen zij speekselmonsters. Dit deden zij elke twee uur, gedurende 24 uur. Zo konden de wetenschappers de cortisollevels bekijken en bovendien kijken of de proefpersonen last hadden van ontstekingen. Ook moesten de vrijwilligers een vragenlijst invullen over hoe goed zij sliepen, of zij gezond aten en voldoende bewogen. Zo controleerden de wetenschappers of de cortisollevels niet veranderden als gevolg van veranderingen in de gezondheid. Dat bleek niet het geval.

Op de zomerdagen waren de cortisollevels hoger dan in de winter, terwijl het aantal ontstekingsstofjes in het bloed gelijk bleef. De bevindingen gaan in tegen de intuïtie dat warme zomerdagen voor ontspanning zorgen en winterdagen meer stress met zich meebrengen.

De wetenschappers presenteren hun bevindingen tijdens American Physiological Society

Bron: AB, 26 april 2018, EOS Wetenschap
Link: https://www.eoswetenschap.eu/psyche...rmonen-de-zomer

Eigen mening: Om eerlijk te zijn ben ik best wel geschrokken van dit artikel, want dit is net het omgekeerde van wat ik dacht. In de zomer schijnt de zon, is iedereen vrolijk, is alles leuker... Dat blijkt niet helemaal te kloppen. Het verbaast me dan ook zeer hard dat de cortisollevels in het bloed hoger zijn in de zomer dan in de winter. Ik vraag me hierbij wel af in hoeverre dit verschil significant is, een klein verschil kan namelijk perfect als standaarddeviatie worden aanzien. Bovendien stel ik me vragen bij dit onderzoek, omdat het enkel op vrouwelijke geneeskundestudenten is uitgevoerd: Misschien is dit in de zomer gemeten rond hun examens? Misschien hebben deze studentes in de zomer een grote en belangrijke stage? Misschien is dit enkel zo bij vrouwen? Misschien hangt dit af van leeftijd? Er zijn heel veel vragen die in mij opkomen in verband met de onderzoeksmethode. Uiteraard krijgen we in dit artikel geen volledige uiteenzetting van het onderzoek, wat ik best wel jammer vind, waardoor we niet weten in hoeverre dit onderzoek representatief is. De titel bij dit artikel is ook heel belangrijk: meer stressHORMONEN in de zomer, niet meer stress. Cortisol is heel belangrijk in onze stresslevels, maar er zijn veel meer factoren die dit beïnvloeden. Zo zorgt bijvoorbeeld meer zon en langere dagen automatisch voor meer endorfine. Bijkomend krijgen we in de zomer veel meer vitamine D, wat zorgt voor dopamine. Deze beide hormonen worden ook wel eens 'gelukshormonen' genoemd. In mijn ogen is het dan ook logisch dat deze - aangezien ze voornamelijk voorkomen in de zomer - ervoor zorgen dat we net vrolijker en gelukkiger zijn in de zomer en dit de hogere cortisollevels tegenwerkt. Ik kan hier uiteraard geen volledig feitelijke uitspraken over doen, aangezien het onderzoek niet volledig is vrijgegeven, maar ik denk dat we hier niet te veel achter moeten zoeken, het onderzoek lijkt mij absoluut niet representatief en bovendien worden er geen bijkomende factoren in gewerkt.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 28th April 2018 om 13:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.