actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2014, 10:03
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
De Block wil minder Franstalige artsen

De Block wil minder Franstalige artsen

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) vraagt dat de Franse Gemeenschap net als Vlaanderen het aantal studenten geneeskunde beperkt. De Block heeft daarover overleg gepleegd met de gemeenschappen.
Gisteravond heeft minister De Block samengezet met de Vlaamse minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en met Jean-Claude Marcourt (PS), haar tegenhanger van de Franse Gemeenschap.

Belga
In Vlaanderen is er al jaren een toelatingsproef voor mensen die geneeskunde willen gaan studeren, maar in Franstalig België is dat niet het geval.

Omdat slechts een beperkt aantal artsen het beroep ook echt mogen uitoefenen, zijn er dus nogal wat Franstalige artsen te veel in ons land. Dat moet veranderen, vindt De Block.

Zij vraagt een geste van de Franse Gemeenschap om het aantal studenten die beginnen in 2015, te beperken. Over hoe dat moet gebeuren, laat De Block zich niet uit.

Minister Marcourt van de Franse Gemeenschap heeft zich tot nu toe verzet tegen een toelatingsproef, maar zou nu wel over het voorstel van De Block willen nadenken.

Bron: De redactie
Datum: 6/12/14

Eigen mening: Ik wist eigenlijk niet dat er voor de Franse Gemeenschap geen toelatingsexamen was voor arts. Ik wist ook niet dat er een beperking zat op het aantal artsen dat mag afstuderen. En dat klinkt ook allemaal een beetje raar als je kijkt dat er bij ons bijna overal een tekort is aan huisartsen en dat onze bevolking ook steeds maar 'grijzer' wordt waardoor je natuurlijk nog meer nood gaat hebben aan extra artsen. Voor mij is die toelatingsproef ook helemaal geen must. Ik zou liever hebben dat ze de opleiding zwaarder maakten en de lat voor de studenten wat hoger zouden leggen. Want ik zou me toch beter voelen bij een arts die afgestudeerd is met een 18 dan een arts die afstudeert met een 10. Ik begrijp wel dat Maggie De Block graag een correct evenwicht zou hebben tussen de Vlaamse en Franstalige artsen maar of dit nu moet gebeuren met een toelatingsexamen? Ik zou zeggen, leg de lat hoger naar het afstudeercijfer toe hoger dan is er zo al een selectie en zijn wij allemaal toch iets zekerder naar onze artsen toe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.