actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 12:08
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Frieten, massages en extra loon voor wie maandag wél werkt

Ondernemersorganisaties en bedrijven halen maandag alles uit de kast om werknemers die niet staken te verwennen. Unizo stuurt twee wafelkramen, een frietkraam en zelfs een massagebus uit. "Naar bedrijven waar iedereen komt werken", klinkt het vandaag in Het Nieuwsblad. "Die mensen verdienen dat."

Op het industrieterrein van Londerzeel organiseert eventbureau TMAB een barbecue voor zo'n 180 man. "Gewoon, om het gezellig te houden op de stakingsdag", zegt Ilse Van den Berghe. Het was eigenlijk enkel de bedoeling om te barbecuen voor de negen werknemers van TMAB zelf. Maar het eventbureau stuurde de naburige bedrijven ook een uitnodiging en nu zitten ze al aan 180 inschrijvingen.

Flessen champagne
Het idee om werknemers die wél op post blijven in de bloemetjes te zetten, komt van Willy Naessens. Op de provinciale stakingsdag, maandag 1 december, trok hij zijn wijnkelder open. "Uit dankbaarheid", zegt de ondernemer. "Dat zijn de échte [werknemers] en die moeten we koesteren." Of Naessens opnieuw zijn flessen champagne bovenhaalt maandag, is niet bekend.

Hutsepot
Naessens heeft alvast het pad geëffend en andere bedrijven volgen zijn voorbeeld. Hoewel het niet altijd met dure flessen champagne moet gebeuren. Dat bewijst Joost Dendooven, schooldirecteur van de De Mozaïek in Brugge. Hij maakt maandag hutsepot voor de leerkrachten die in de klas staan.

Vier uur extra loon
Hutsepot, een fles champagne of een massage van Unizo. Niet slecht. Maar het meest vrijgevige initiatief komt uit Waregem. Vorkheftruckbedrijf Thermote & Vanhalst laat veldbedden installeren. Wie er zondag overnacht, krijgt vier uur extra loon tegen 200 procent, twee drankjes én een ontbijt. Het bedrijf wil voorkomen dat werknemers die willen werken, worden verhinderd door blokkades.

Bron: De Morgen 13/12/2014 http://www.demorgen.be/binnenland/f...werkt-a2151584/

Mening:
Ik vind het heel positief dat bedrijven de werknemers die wel komen werken, in de bloemetjes zetten. Dit getuigt van dankbaarheid ten opzichte van de trouwe werknemers. De werknemers van zulke bedrijven zullen zich gerespecteerd voelen en dus sneller komen werken op een stakingsdag. Het is altijd beter om de positieve kant van een gebeurtenis te belonen dan de negatieve kant te straffen. Ook het initiatief van Vorkheftruckbedrijf Thermote & Vanhalst is heel goed bedacht. Werknemers die op de stakingsdag willen komen werken, maar geen kans krijgen hiervoor omdat het verkeer stil zal staan, mogen blijven slapen tegen extra loon. Dit is ook een goede stimulans voor werknemers om te komen werken. Niemand staat graag in de file, dus zouden veel mensen die wilden komen werken toch thuis gebleven zijn. chapeau voor deze bedrijven.

Laatst aangepast door Sanne.N*yts : 13th December 2014 om 12:16.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2014, 12:39
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik heb een dubbel gevoel bij het artikel. Ik vind in de eerste plaats al de stakingen die er plaatsgevonden hebben en nog zullen plaatsvinden overdreven. Zoals de betoging in Brussel bijvoorbeeld, heel Brussel op stelten gezet, onschuldige mensen gestraft door bv. hun auto's te vernielen etc. Weten de mensen die deelnemen aan dergelijke betoging eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn? Zichzelf eerst bezatten en dan maar wat vandalisme plegen, er zijn andere manieren om het parlement iets duidelijk te maken denk ik dan.

Morgen is het een nationale stakingsdag. Iedereen mag dus zelf beslissen hieraan al dan niet deel te nemen. De meningen zijn verdeeld. Er zijn mensen die zullen gaan werken, er zijn er die gaan staken, maar dan is er ook nog de categorie die gewoon een dagje thuis zal blijven. Deze laatste kunnen in vele gevallen niet anders, omdat de poorten van de bedrijven afgesloten zullen worden e.d. Wat het beste is om te doen? Ik zou het niet weten. Ik vind dat het verschil zich voordoet in de verschillende sectoren. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het onderwijs. Ouders die gaan werken rekenen er op dat hun kinderen een hele dag naar school kunnen. Nu blijkt dat er heel wat scholen zijn met een tekort aan leerkrachten, waardoor ze beslisten hun deuren gewoon dicht te doen. Stel je maar eens voor dat je als ouder een hele dag moet gaan werken. Waar moet je dan ineens met je kinderen naartoe?

Over de beloning die sommige werkgevers geven aan werknemers die wel zullen komen opdagen is mijn mening ook weer dubbel. Ik begrijp dat de werkgevers dit wel weten te appreciëren, maar dan zullen er zich misschien ook weer gevallen voordoen van pesterijen op het werk. Elkaar bv. beginnen verwijten dat je toch maar bent gaan werken om in een goed daglicht te staan bij de werkgever, het alleen voor de bv. gratis extra's doen, ...

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 14th December 2014 om 12:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.