actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2014, 13:35
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Hans Van Themsche schrijft soundtrack

Moordenaar Hans Van Themsche (26) heeft de muziek geschreven voor 'Binneninzicht', een documentaire van Nic Balthazar over het leven achter tralies. Samen met een Marokkaanse medegevangene schreef hij een rapsong. ‘Hans is een verstandige man met uitzonderlijke talenten’, zegt regisseur Nic Balthazar.

Regisseur Nic Balthazar (50) maakte in het kader van het Touché-project van vzw De Rode Antraciet een documentaire over agressie en het leven achter de tralies. Twaalf zware jongens wilden hun ervaringen en inzichten delen om andere jongeren te behoeden voor een carrière in de criminaliteit.

Hans Van Themsche, in 2007 veroordeeld voor de moorden op peuter Luna Drowart en haar oppas Oulematou Niangadou, was niet een van de twaalf, maar speelde wel een belangrijke rol in het project. Van Themsche stond in voor de techniek en mocht de filmmuziek schrijven.

‘Hoe onnoemelijk erg wat hij heeft gedaan, je kunt er niet omheen dat Hans Van Themsche vandaag een verstandig man is met uitzonderlijke talenten’, zo zegt filmmaker Nic Balthazar. ‘Hij kende alles van licht en geluid. Als ik een cipier vroeg: hoe doe ik dit licht uit? Dan was het antwoord: vraag dat aan Van Themsche. Soms kreeg ik de indruk dat heel de gevangenis van Oudenaarde op hem draaide. Toen hij ons zijn muziek liet horen, hebben we meteen gevraagd of we die voor de film mochten gebruiken.’

‘Net als veel andere gedetineerden betreurt hij ontzettend wat er is gebeurd', gaat Balthazar voort. 'Hij is meer dan alleen maar een soort monster. Om in je de gevangenis staande te houden, moet je een stoere houding aannemen. Mensen horen het misschien niet graag, maar ik zag in hem vooral een heel gevoelige ziel.’

Bron: De Standaard - http://www.standaard.be/cnt/dmf20141022_01335204

Mening: Ik denk wel dat het een documentaire is die zal aanslagen bij de jongeren. Met deze te zien kunnen ze vernemen hoe jongeren op het verkeerde pad zijn terecht geraakt. Dat ze zelfs zo ver ontspoord zijn dat ze in de gevangenis terecht zijn gekomen. Ik denk dat deze jongeren een goede ondersteuning hebben gekregen in de gevangenis, zodat dit hen kan helpen om hun leven terug op het rechte pad te brengen. Ik ben er wel zeker van dat deze jongeren, eens ze de gevangenis mogen verlaten, nog wel een tijd opgevolgd moeten worden, want men durft wel al eens zeggen eens ze vrij zijn hervallen ze terug. Maar als men voldoende opvang voorziet voor hun leven na de gevangenis, zal het hen wel lukken. En ik begrijp dat de jongen die de muziek gemaakt heeft, spijt heeft van wat hij destijds gedaan heeft. Ik hoop dat wanneer hij vrijkomt een eerlijke tweede kans krijgt van de maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.