actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2018, 15:45
Ayse.C*ools Ayse.C*ools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 60
Groen: “Geef elke inwoner een bos op maximaal vijf kilometer van zijn deur”

Op tien jaar tijd moet er in Vlaanderen tienduizend hectare bos bij komen. En op termijn moet elke stad beschikken over een stadsbos zodat elke inwoner een bos heeft op maximaal vijf kilometer van zijn deur. Dat staat te lezen in het bosplan van oppositiepartij Groen. Kostprijs van de plannen: 50 miljoen euro per jaar of 500 miljoen euro op tien jaar tijd.


Groen kapt al langer op het Vlaamse bosbeleid. Vlaanderen is één van de bosarmste regio’s in Europa en volgens Groen moet er meer werk gemaakt worden van bosbescherming en bosuitbreiding.

De partij heeft nu een bosplan klaar met vier grote stappen. Zo moet er een verbod komen op het kappen van waardevolle bossen. Daarnaast moet er tienduizend hectare extra bos aangelegd worden. Wanneer er toch ontbost wordt, moet er sprake zijn van compenserende bebossing (wat nu niet altijd het geval is). En er moet een betrouwbaar meetinstrument komen om het bosareaal in Vlaanderen in kaart te brengen. De bestaande Boswijzer doet zijn werk niet, meent Groen.

Bossen verbinden

Vooral de plannen voor tienduizend hectare extra bossen springen in het oog. Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman legt uit: “Onze ambitie is om de komende tien jaar te voorzien in tienduizend extra hectare bos. In dat kader willen we een Bosuitbreidingsfonds in het leven roepen.” Het idee voor zo’n fonds is op zich niet nieuw, de partij lanceerde dat idee eerder dit jaar al na een overleg met verschillende experts.

Groen wil zowel nieuwe bossen aanleggen als bestaande bossen uitbreiden. Zo wil de partij een aantal bestaande bossen met elkaar verbinden, denk bijvoorbeeld aan het Zoniënwoud en het Meerdaalwoud. Verder mikt de partij op de aanleg van 4.550 hectare stadsbossen. “Op termijn moet elk stedelijk of kleinstedelijk gebied beschikken over een stadsbos. Op die manier heeft elke inwoner een bos op maximaal vijf kilometer afstand van zijn of haar woonplaats en heeft elke stad een groene long”, klinkt het.

Kostenplaatje

De realisatie van de tienduizend hectare extra bos zou vijftig miljoen euro per jaar kosten, of vijfhonderd miljoen euro over de hele periode van tien jaar. De partij ziet daarbij Europese financieringsmogelijkheden. “Het Europees gefinancierde plattelandsontwikkelingsbeleid (PDPO) biedt ruime mogelijkheden tot bosfinanciering. Ook andere Europese structuurfondsen, zoals het EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), kunnen ingezet worden voor de bebossingsdoelstelling.”

Bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180411_...r-van-zijn-deur 12 maart 2018

Eigen mening: Als grote natuurliefhebber kan ik dit plan niet anders dan toejuichen. Een bos in iedere gemeente zorgt onder andere voor de zuiverheid van de lucht en geeft gelegenheid om te gaan wandelen met de hond op een mooie, rustige en veilige plaats. Maar ik heb toch mijn twijfels over de haalbaarheid van dit project. Naast de hoge kosten weet ik ook niet af dit haalbaar is in een steeds maar groeiende maatschappij. Er worden steeds meer huizen gebouwd en steeds meer weilanden en bossen verdwijnen hier ook voor. Wat uiteraard zeer jammer is. Ik zou het persoonlijk een hele stap vooruit vinden wanneer er - zoals al eerder voorgesteld werd - een tijdelijk verbod op bouwen komt. Zo worden de mensen verplicht om eerst leegstaande en vervallen panden te gaan vernieuwen. Op deze moment worden er alleen maar bossen gekapt, en huizen bijgeplaatst. En de vervallen woningen in voornamelijk steden blijven leeg staan. Wanneer dit probleem wordt aangepakt denk ik dat er opnieuw ademruimte kan ontstaan voor bossen en zou dit project - mits hoge kosten - wel kunnen werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.