actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2014, 14:28
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Europese Unie staat op het punt bankgeheim op te heffen

Europese Unie staat op het punt bankgeheim op te heffen


De Europese Unie staat dicht bij de opheffing van het bankgeheim. De twee grootste tegenstanders, Oostenrijk en Luxemburg, zijn gezwicht. Zij steunen eind deze maand wellicht een deal waardoor het in alle 28 EU-lidstaten makkelijker wordt om belastingontduikers te ontmaskeren.

Oostenrijk en Luxemburg hebben mondeling aangegeven zich niet meer te verzetten tegen nieuwe regels die het bankgeheim in de Europese Unie aan banden leggen. Daarmee lijkt de opheffing van het Europese bankgeheim beklonken.

De EU-top in Brussel, waar het voorstel eind deze maand hoogstwaarschijnlijk in kannen en kruiken wordt gegoten, lijkt nog maar een formaliteit.

Oostenrijk en Luxemburg zijn de landen met het meest gesloten banksysteem in Europa, en tot voor kort de grootste tegenstanders van een opheffing. Ze wilden alleen akkoord gaan als andere Europese belastingparadijzen de wetgeving ook zouden ondersteunen. Dat bleek gisteren het geval.

Eurocommissaris voor Fiscaliteit Algirdas Semeta meldde dat de vijf Europese belastingparadijzen - Zwitserland, Liechtenstein, Monaco, Andorra en San Marino - bereid zijn tot samenwerking met de EU. "Daarmee is aan alle voorwaarden voldaan", aldus Semeta.

Daarop gaven Oostenrijk en Luxemburg mondeling aan het Europese voorstel te zullen steunen. Onder het zogenaamde savings tax directive worden de 28 lidstaten verplicht om automatisch gegevens door te geven over rekeningen van inwoners in het buitenland. Daardoor wordt het makkelijker belastingontduikers en zwartspaarders op te sporen, en belastingen en rente te innen.

Ook fiscaal expert Michel Maus ziet de opheffing van het Europese bankgeheim naderen. "Het lijkt me realistisch dat er een politiek akkoord in de maak is. Oostenrijk en Luxemburg weten dat het niet anders meer kan. Anders vervallen ze in compleet economisch isolement. We gaan naar een andere fiscale wereld."

Als Oostenrijk en Luxemburg eind deze maand het akkoord ondertekenen, heeft dat gevolgen voor Belgen met rekeningen in beide landen. Hoeveel dat er precies zijn, is onduidelijk. Maus meent dat het er heel wat kunnen zijn. "Zij zitten nu met de gebakken peren." Ook sectorfederatie Febelfin acht de kans bestaande dat door de nieuwe regelgeving er opnieuw meer geld van buitenlandse naar Belgische rekeningen zal stromen.

Het bankgeheim was niet de enige overwinning die Algirdas Semeta wist te boeken. Hij ijverde ook met succes voor strengere regels tegen witwaspraktijken en technieken voor belastingontwijking.

Bron: De Morgen, 12/03/2014
Eigen mening:
Ik vind het goed dat er eindelijk een politiek akkoord in de maak is. Het wordt tijd dat mensen die belastingen ontduiken of veel zwart geld bezitten hiervoor ook gaan betalen. Met de extra belastingen die de overheid hierdoor zou verkrijgen, kunnen we het begrotingstekort wegwerken. Daarnaast zal de economie meer ademruimte krijgen, dit is nodig als we een herstel teweeg willen brengen. Het gaat echter alleen maar over de belastingparadijzen in de EU. Buiten de Europese Unie zijn er nog een aantal andere paradijzen. Het kan dus goed zijn dat de zwartspaarders hun geld gewoon gaan versluizen naar een ander belastingparadijs. Hopelijk is het akkoord er snel zodat deze mensen eindelijk evenveel belastingen gaan betalen, zoals u en mij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2014, 11:14
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Het is geen slechte zaak dat de EU het bankgeheim wilt opheffen, maar ik vraag me af in hoeverre dat dit principe afgeschaft zal worden. Als ik me niet vergis - in het scenario van een volledige afschaffing van het bankgeheim - zou Jan en alleman persoonlijke informatie kunnen opvragen over naasten, vrienden en vreemden. Wie weet wil de media hier op een of andere manier ook van snoepen.

Deze 'transparantie' is in ieder geval een mooie stap naar een financiële wereld met minder witwasserij en verduisterd geld (of dat hopen we). Het wegwerken van 'achterpoortjes' in de wetgeving zal waarschijnlijk te veel gevraagd zijn. En dat de economie meer ademruimte zal krijgen, of de belastingen verlaagd zullen worden, is voor mij nog een zeer grote vraag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.