actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Statistieken, Tabellen, Kaarten & Grafieken > Binnen-...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2007, 19:31
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Jongeren geven zichzelf geluksscore van 7,6 op 10

Jongeren geven zichzelf geluksscore van 7,6 op 10

BRUSSEL - Jongeren geven zichzelf een geluksscore van gemiddeld 7,66 op tien. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Jeugddienst en Preventie In Petto, dat maandag werd voorgesteld.

De organisatie ging met een jongerenredactie aan de slag om een magazine rond het thema samen te stellen: Hip Hip Happy.

Geluk gemeten

In Petto ondervroeg voor het onderzoek naar geluk bij jongeren vanaf dit voorjaar in samenwerking met de VUB 874 Vlaamse jongeren schriftelijk en 114 jongeren mondeling.

'We vroegen jongeren hoe gelukkig zij zich voelen in het algemeen, op een schaal van een tot tien, waarbij een staat voor ’heel ongelukkig’ en tien voor ’heel gelukkig’, luidt het.

Kleine minderheid heel ongelukkig

De gemiddelde jongere geeft zichzelf een score van 7,66 op 10. Een kleine minderheid (1,9 procent) voelt zich heel ongelukkig.

Het gelukkigst zijn de jongeren bij hun vrienden (8,7 op 10). Thuis is de score 7,93 op 10 en op school is dat maar 6,76 op 10. Bijna een derde van alle jongeren (31 procent) geeft aan dat hij of zij twintig tot vijftig vrienden en vriendinnen heeft. Bijna negen op de tien hebben een beste vriend(in) waar ze altijd op kunnen rekenen.

Jongeren vinden zichzelf een leuke persoon

Wat betreft zelfbeeld is meer dan de helft (54,1procent) van mening dat ze er vaak of bijna altijd goed uitzien. Meer dan zeven van de tien jongeren vinden zichzelf een leuke persoon om mee om te gaan.

Zelfverminking

Minder positief is dat ongeveer één jongere op tien de afgelopen week vaak of voortdurend het gevoel had dat het leven niet de moeite waard is. Hetzelfde aantal had de afgelopen week regelmatig het gevoel het beter zou zijn als hij of zij dood was. Uit het onderzoek blijkt ook dat ongeveer twee op de tien jongeren aangeven dat ze zichzelf wel eens opzettelijk verwondingen hebben toegebracht.

Wanneer ze zich niet goed voelen of met een probleem zitten, zoeken jongeren in de eerste plaats hulp bij hun beste vriend(in). In de tweede plaats doen ze een beroep op zichzelf, dan pas op hun moeder of hun vrienden. De moeders scoren opvallend beter dan de vaders: jongeren stappen in 71,4 procent van de gevallen naar de moeder, slechts de helft stapt naar zijn of haar vader.

Moeilijke stap naar hulpverlening

Bijna de helft van de jongeren zegt dat ze nooit naar jeugdhulpverlening zou stappen. Als jongeren toch de stap zetten, dan zou dat in de eerste plaats zijn om advies of informatie te vragen.

In Petto maakte samen met een jongerenredactie een magazine rond het thema: Hip Hip Happy, dat maandag werd gelanceerd. Jongeren kozen de onderwerpen, bedachten de titel, trokken op pad om interviews te doen en foto’s te maken en schreven artikels. De magazines worden verspreid via scholen, het jeugdwerk en de welzijnssector. svh
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2007, 21:13
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Ik vind het toch wel verrassend dat jongeren zich zulke hoge scores geven. Ik ben hier toch wel erg blij om.
Op school voelen jongeren zich duidelijk minder gelukkig dan thuis of bij hun vrienden.
Voor elke toekomstige leraar vind ik het dan wel van belang dat we ons daar van bewust van zijn.
In de hoop dat we toch een nog beter schoolklimaat kunnen creëren. Ik denk dat dit een echte uitdaging kan zijn!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2007, 22:02
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Dat is zeker geen slechte score maar het kan nog hoger vind ik. Misschien zal dit cijfer in de toekomst toch verhogen. Bij ligt het in elk geval toch iets hoger. Ik zou mijn gelukcijfer op een 9/10 zetten.
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2007, 14:33
Michiel VD Michiel VD is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: houtvenne
Posts: 54
Dat vind ik nog een tamelijke scoren. Zeker als je hier bijrekent het dramagehalte van de meeste adolescenten. Slechte punten, een onbeantwoorde kalverliefde, ruzie met vrienden,...
Al die dingen worden tijdens de pubertijd sterker zelfs overdreven ervaren. Dit is meestal te wijten aan een gebrek aan levenservaring, ze krijgen voor het eerst verantwoordelijkheden en zelfstandigheid en zien ook snel in dat dit niet enkel positief is. Of depressief gedrag bij jongeren is ook vaak maar een toneelstukje met als doel meer aandacht krijgen, opgemerkt worden.
Wel valt het op doordat jongeren van deze tijd al meer weten over de wereld en wat erop gebeurt, dat ze zelfzekerder zijn. Ook door de stijgende veranderingen in de maatschappij leert de jongeren dat zichzelf aanpassen aan elke situatie cruciaal is om zich op zijn gemak te voelen (en zodus een beter zelfbeeld te creëeren. Hierdoor staan jongeren van vandaag sterker in hun schoenen, wat het hoge gelukcijfer zou kunnen verklaren bij de meeste onder hen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.