actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2017, 17:33
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Vaticaan opent onderzoek naar euthanasie bij Belgische Broeders van Liefde

Vaticaan opent onderzoek naar euthanasie bij Belgische Broeders van Liefde

De Belgische tak van de Broeders van Liefde kondigde onlangs aan dat euthanasie voortaan mogelijk zou zijn in de pyschiatrische centra van de congregatie. Maar dat is buiten de wereldwijde topman van de Broeders gerekend. Die legde klacht neer.

Het Vaticaan heeft een onderzoek geopend naar de Belgische tak van de Broeders van Liefde, na een klacht van de wereldwijde overste van de congregatie, de Vlaming René Stockman. Dat bericht de Catholic News Service (CNS). Stockman is niet te spreken over de beslissing van het Belgische bestuur, dat voornamelijk uit leken bestaat, om euthanasie mogelijk te maken in de vijftien psychiatrische centra van de Broeders van Liefde.

Stockman richtte zich rechtstreeks tot het Vaticaan met een klacht nadat zijn formele vraag aan de Belgische groep van de Broeders van Liefde om het nieuwe beleid ongedaan te maken, werd geweigerd. Daar werd dus een onderzoek geopend dat volgens Stockman wordt gevoerd onder toezicht van kardinaal-staatssecretaris Pietro Parolin, na de paus de hoogste bestuurder van de Rooms-katholieke Kerk.

Volgens CNS zou Stockman zich ook gericht hebben tot de Belgische Bisschoppenconferentie 'om hun mening en een duidelijke verklaring van hen te vragen'. 'Ik hoop dat er een duidelijk antwoord komt van de Belgische bisschoppen en het Vaticaan. Ik heb er vertrouwen in', zegt de overste.

Datum: 06/05/2016
Bron: Knack
http://www.knack.be/nieuws/belgie/v...mal-849415.html

Eigen mening: Ik vind het zeer opmerkelijk dat het Vaticaan nu een onderzoek opent naar de visietekst die de Belgische Broeders van Liefde hebben uitgeschreven over euthanasie. Eigenlijk vind ik het zelfs belachelijk. Op de psychiatrische centra van de Broeders van Liefde na, is er geen enkel ander zorgcentrum in België waar euthanasie nog niet mogelijk is. Het is toch niet omdat je katholiek bent, dat je psychisch lijden minder is dan dat van, met de woorden van René Stockman gezegd, een ‘leek’? Ik begrijp dat euthanasie en de wil om te sterven niet passen binnen de idealen van het Vaticaan, maar wordt het niet hoog tijd dat men alles eens binnen de juiste context gaat plaatsen? Zoals ik al zei, zijn alle mensen gelijk, en moet eender wie, in eender welk psychiatrisch centrum, de kans krijgen om over zijn eigen leven te beslissen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.