actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 09:28
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Een op drie 'zieken' werkt in het zwart

Bij controles die het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) vorig jaar bij 980 arbeidsongeschikte werknemers uitvoerde, bleken er 304 in het zwart te werken. Dat is bijna een op de drie, zo schrijft De Tijd. Het gaat om mensen die al aan meerdere medische controles waren onderworpen: een controle door de huisarts én een evaluatie door de adviserende geneesheer van het ziekenfonds.

Opvallend is dat met 980 gecontroleerde zieken slechts een miniem percentage van de invaliden wordt gecontroleerd. Eind vorig jaar telde ons land 370.400 'invaliden', werknemers en zelfstandigen die langer dan een jaar buiten strijd zijn. Dat is een record. Als je het aantal gecontroleerden alleen nog maar afzet tegenover het aantal invaliden, wordt minder dan 0,3 procent op zwartwerk gecontroleerd.

Het RIZIV wijst erop dat het niet gemakkelijk is zwartwerkende langdurig zieken te betrappen. "Het is een tijdrovend proces, want we moeten de zieken al bijna betrappen terwijl ze aan het werk zijn." Bijna alle controles gebeuren na klachten van burgers, na een vraag van inspectiediensten, auditoraten en ziekenfondsen of op initiatief van het RIZIV. "Zomaar at random controleren is weinig zinvol", stelt het RIZIV.

Bron:
VTM Nieuws, 18/05/2016
http://nieuws.vtm.be/binnenland/191...werkt-het-zwart

Eigen mening:
Ik vind dit zeer egoïstisch van de mensen die dit doen. Een ziekte 'fake' je toch niet? Zo verdienen ze dubbel geld, wat niet eerlijk is tegenover de mensen die wel gewoon werken. Hun ziektegeld wordt deels betaald door de andere mensen terwijl het blijkt dat ze eigenlijk gewoon niet ziek zijn. Aangezien het om toch wel een groot aantal gaat, denk ik dat er iets goed mis zit in het systeem dat dit controleert. Ze moeten deze mensen strenger gaan controleren, wat natuurlijk niet altijd evident is omdat je nooit echt volledig kan onderzoeken wat en hoe iemand zich voelt. Er is tijdens dit onderzoek natuurlijk wel maar een klein deel gecontroleerd, dus de echte cijfers liggen misschien nog wel wat anders, en hopelijk zijn ze beter.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 18th May 2016 om 09:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 09:50
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Ik vind het nit kunnen dat mensen profiteren van ziekteuitkeringen, eigenlijk gewoon uitkeringen in het algemeen. Maar dit kan nu eenmaal omdat het systeem in België niet goed in elkaar zit. Ik begrijp dat het opsporen van mensen die hier misbruik van maken een tijdrovende job is, maar ik denk als men het systeem aanpast, dat men zoveel controles zal moeten uitvoeren. De ziekteuitkeringen zijn niet het enige waar mensen misbruik van maken. Veel mensen profiteren van het sociale zekerheidssysteem. Het wordt tijd dat daar iets aan gedaan wordt.
Ik merk dat veel mensen commentaar hebben op de inhoud van dit artikel, wat ik ook begrijp. Maar langs de andere kant vind ik het wel hypocriet dat veel mensen er commentaar op hebben. Zwartwerk tijdens dat je een uitkering ontvangt, kan niet. Maar zwartwerk in het algemeen kan niet. Veel mensen die commentaar geven op anderen in verband met zwartwerk moeten eens nadenken of ze wel recht hebben van spreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.