actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2016, 12:13
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Fayçal Cheffou spreekt: "Eenmaal gebrandmerkt als terrorist, verlies je al je rechten

Kent u hem nog, Fayçal Cheffou? Opgepakt kort na de aanslagen in Zaventem en Brussel en onmiddellijk door de verzamelde wereldpers gebrandmerkt als 'de man met het hoedje'. Het gerecht moest hem kort nadien vrijlaten bij gebrek aan bewijs. Vanavond doet hij zijn verhaal in 'Terzake'. "Ik heb geen zin om me te verstoppen, want ik heb mezelf niets te verwijten."

De beelden waarop Cheffou herkend werd. ©vrt
Cheffou werd opgepakt toen hij rondreed in de buurt van het Brusselse Justitiepaleis. "Hoe het kwam dat ik mij aan het Justitiepaleis bevond? Dat is voor mij een compleet idiote vraag", reageert Cheffou. "Er was namelijk een omleiding aan het Stefaniaplein. Daardoor was iedereen verplicht om langs het Brusselse gerechtsgebouw te passeren."

De politie was bij hem terechtgekomen omdat hij vlak na de aanslagen ook bij het metrostation Maalbeek tussen de toeschouwers stond. Iemand zag hem op beelden van de RTBF en tipte de politie. "Die dag droeg ik een muts, want het was koud. Een muts en een bril die lijkt op die van de man met het hoedje. Men neemt die foto en toont die aan de taxichauffeur, die zegt dat ik het was."

Bange blikken

SHARE
'Ik probeer de mensen wat gerust te stellen, zodat die bange en wantrouwige blikken zouden verdwijnen'
FAYÇAL CHEFFOU
De pers springt op zijn arrestatie en diept oude beelden van hem op, nota bene als vrijwilliger in het vluchtelingenkamp in het Maximiliaanpark. "Ik heb toen snel begrepen dat eens men je beschuldigt van terrorisme, kunnen ze met je doen wat ze willen. Je verliest al je rechten."

Cheffou is intussen op vrije voeten, bij gebrek aan bewijs. Maar officieel is hij nog altijd niet buiten verdenking gesteld. De man vertelt dat hij op straat nog altijd bang aangekeken wordt. "Ik heb geen zin om me te verstoppen, want ik heb mezelf niets te verwijten. Ik probeer de mensen wel wat gerust te stellen, zodat die bange en wantrouwige blikken zouden verdwijnen."

Bron: De Morgen, 12/05/2016, 20u01 (door: Stefan Grommen - bron: VRT)
http://www.demorgen.be/binnenland/f...chten-b2204328/


Eigen mening:
Ik denk dat het heel moeilijk is, eens men de stempel gekregen heeft om één van dé aanslagterroristen te zijn, om hiervan af te geraken. Ook al ben je onschuldig. De hele pers is destijds op 'de man met het hoedje' gesprongen. Hij was één van de meeste gezochte mannen in België en we waren allemaal maar wat blij dat hij opgepakt was. Achteraf bleek echter dat Cheffou niet één van de daders was. Toch blijven vele mensen nog steeds achterdochtig en bekijkt men hem nog met die wantrouwige blikken. Ik denk persoonlijk dat er bij ons altijd nog een stemmetje zegt: "Zou hij er toch niets mee te maken hebben?" Deels is dit ook de schuld van de media die altijd alles zo uitvergroten, maar nadien dikwijls het zwijgen ertoe doen ipv iemand in zijn eer te herstellen. Het is al veel dat Cheffou in het programma 'Terzake' zijn zeg heeft kunnen doen. Toch vrees ik dat dit voorval zijn verdere leven zal blijven achtervolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.