actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 15:53
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Luchtvervuiling in China bereikt recordhoogte

Zondag werd in het noordoosten van China een nog nooit gezien niveau van smog vastgesteld. Inwoners van de stad Shenyang droegen gasmaskers en werden aangeraden in huis te blijven.
Chinese autoriteiten begonnen in 2013 met het vrijgeven van gegevens over de luchtkwaliteit in het land. Sinds die tijd zou de hoeveelheid smog die zondag werd gemeten ongezien zijn.

Nu de winter in aantocht is, willen vele gezinnen hun huizen verwarmen. Ze doen dat aan de hand van de verbranding van kolen. Steenkolencentrales werken volop en sturen constant smog de lucht in. Op die manier werd een heel grote hoeveelheid PM2,5, het meest schadelijke fijnstof dat gelinkt is aan kanker en hartziektes, opgemerkt.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) is een concentratie van 25 microgram per kubieke meter lucht de maximale hoeveelheid fijnstof waar een mens per dag aan mag worden blootgesteld. De hoeveelheid die zondag in China werd gemeten, bleek 56 keer zo hoog te liggen. De zichtbaarheid in de noordelijke stad Shengyang ging niet verder dan 100 meter.

Later verbeterde de luchtkwaliteit in de industriële stad een beetje, maar het niveau blijft nog steeds zeer gevaarlijk.

Eigen mening: Wanneer er in die hoeveelheid fijnstof in de lucht aanwezig is moeten er dringend maatregelen genomen worden. Fijnstof is heel schadelijk en zorgt voor verschillende gezondheidsproblemen. Elk land neemt maatregelen tegen de klimaatopwarming en toch blijft China gebruik maken van steenkoolcentrales terwijl er meer dan genoeg alternatieven zijn. Ik vind dit een eerder egoïstische houding. Recente foto's vanuit China, laten zien dat er precies verschillende mistbanken zijn maar wanneer je dan opmerkt dat dit eigenlijk allemaal fijnstof is stokt mijn adem toch wel even.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151109_01961712
geraadpleegd op 9 november 2015

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 9th November 2015 om 16:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2015, 09:15
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Luchtvervuiling in China bereikt recordhoogte

Ik vraag me af of de Chinezen wel op de hoogte zijn van de gevolgen die zo'n grote concentratie fijn stof met zich kan meebrengen. Ik kan geen andere verklaring bedenken waarom het anders meermaals in het nieuws komt dat in de Chinese grootsteden zoveel smog hangt. In dit geval zat er PM2,5 in de smog, een fijnstof dat gelinkt is aan kanker en hartziekten. Na een tijdje was de smog nog niet opgetrokken. De Chinezen hebben dus veel tijd in de smog doorgebracht. Dit gebeurde niet alleen die dag, maar ook in het verleden en als ze niet veranderen van bijvoorbeeld verwarmingstoestel, zoals Amber zegt, dan zullen ze in de toekomst ook nog in fijnstof rondlopen. Ik hoop dat de Chinese regering op een grote stijging van kankerpatiënten voorbereid is.

Ik denk niet dat de Chinese bevolking uit zichzelf zal veranderen van verwarmingstoestel. Is er wel een ander aanbod? Is de Chinese bevolking hiervan op de hoogte? De overheid zou subsidies kunnen geven aan mensen die op een milieuvriendelijke manier hun huis verwarmen. Dit is misschien geen realistisch idee, aangezien er 1,3 miljard mensen wonen in China, een ander voorstel is dat de Chinese overheid bijvoorbeeld belastingvoordelen geeft aan deze mensen. De gezondheid van de mensen in het land moet voor de overheid helemaal bovenaan het prioriteitenlijstje staan, ook als dit de overheid geld kost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.