actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2015, 18:54
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Slachtoffers zuuraanval putten kracht uit eigen café

Slachtoffers zuuraanval putten kracht uit eigen café

Wie in India enkele foto’s van de Taj Mahal neemt, passeert nagenoeg voorbij Sheroes’ Hangout: een café met vijf verminkte vrouwen aan het roer. ‘We krijgen veel positieve reacties van klanten. Dat doet deugd’, klinkt het.

‘Toen we net opengingen, was ik in de wolken’, zegt de 22-jarige Rupa, die een zuuraanval overleefde en nu mede-eigenares is van Sheroes’ Hangout . ‘Ik stapte eerst nogal voorzichtig op klanten af omdat ik niet wist hoe ze zouden reageren. Maar de reacties van mensen die iets komen drinken bij ons, zijn hartverwarmend: de tranen prikken nog regelmatig in mijn ogen. Klanten vinden ons moedig en praten met ons over wat er gebeurd is. Ze komen kijken hoe wij hebben leren leven met onze littekens.’

Een collega van Rupa, Kumari, heeft enkele weken verlof genomen om te herstellen van haar vijfde chirurgische ingreep sinds de zuuraanval. ‘Maar als ze wat minder pijn heeft, komt ze snel weer werken. Want voor het sociale contact doen we het tenslotte’, zegt Rupa.

‘Slachtoffers sluiten zich vaak op omdat ze zich schamen voor hun uiterlijk’

De vijf vrouwen runnen Sheroes’ Hangout met de hulp van het project Stop Acid Attacks, waarbij geld wordt ingezameld voor vrouwen die zuuraanvallen hebben overleefd. ‘Geen overbodige luxe wanneer je bedenkt dat honderden vrouwen per jaar het slachtoffer worden van zulke aanvallen. Zo’n 450 onder hen lopen blijvende letsels op’, argumenteert de organisator van Stop Acid Attacks.

‘Meisjes en vrouwen sluiten zich vaak op omdat ze zich schamen voor hun uiterlijk. Daardoor raakt meer dan de helft van hen in een depressie. Met onze projecten willen we de slachtoffers helpen om weer sterk in hun schoenen te staan en om zichzelf te laten zien aan de wereld.’

In India werden de afgelopen twee jaar al meer dan 850 vrouwen aangevallen met zuur. In meer dan de helft van de gevallen is de dader een liefdesrivale of een misnoegde (ex-)partner.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151105_01956339
(De Standaard)
Datum: 5-11-2015

Eigen mening: Ik koppel dit artikel terug aan een video (zie onderstaande link) die ik al bijna een jaar geleden zag. De video heeft me toen enorm aangegrepen. In die video verteld Reshma, een overlever van een zuur-aanval , dat gevaarlijk zuur even makkelijk te verkrijgen is in de winkel als bijvoorbeeld make-up. De vijf vrouwen van het artikel kaarten ook deze problematiek aan. Zij hebben net als Reshma ook de moed om naar buiten te komen en de wereld te confronteren met dit probleem (dat jaarlijks honderden slachtoffers treft in India alleen) en zich niet op te sluiten uit schrik voor de reacties van de mensen rondom hen. Omdat ze die stap zetten en zo dit onderwerp in de kijker zetten, bewonder ik het zeer wat ze doen.

Reshma's video: https://www.youtube.com/watch?v=-MhbULUd-KE
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.