actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2015, 13:28
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Nog altijd 5 tot 10 vertrekkende Syriëstrijders per maand

Nog altijd 5 tot 10 vertrekkende Syriëstrijders per maand

Elke maand vertrekken er vanuit België nog steeds vijf tot tien mensen richting Syrië en Irak om zich aan te sluiten bij terreurgroep IS. Het aantal is weliswaar gedaald, maar inspanningen blijven dus nodig. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders gezegd, in de marge van een ontmoeting met de internationale coalitie tegen IS in Brussel.

Reynders met de Amerikaanse afgevaardigde generaal John Allen. ©BELGA
"Het aantal jongeren die naar de conflictzones vertrekken is fors gedaald, maar België kan niet op zijn lauweren rusten", aldus Reynders. "Jonge Belgen, zelfs al zijn ze minder talrijk dan voorheen, blijven vertrekken."

Reynders ontvangt vandaag de 'Small Group' met de 24 meest actieve leden van de ruimere internationale coalitie rond de VS. De bijeenkomst op het hoogste ambtelijke niveau moet de samenwerking vooruit helpen en iedereen up to date houden over de snel wisselende situatie op het terrein.

Heropbouw

Belangrijk is onder meer het stabiliseren van herwonnen terrein, zo verwees Reynders naar het Iraakse Tikrit. De heropbouw van politie en andere diensten moet het vertrouwen van de lokale bevolking helpen herstellen. Maar het moet ook duidelijk zijn dat de zware misdaden van het regime van president Assad niet onbestraft zullen blijven, gaf Reynders te kennen.

Tegelijk blijft de financiering van IS een pijnpunt. De verschillende landen van de coalitie - ook de Arabische - moeten minstens de financiering van op hun grondgebied proberen stoppen, net als de smokkel van olie en kunstschatten die voor de terreurgroep zo lucratief blijkt.

Voorts blijft het zaak inlichtingen uit te wisselen over de zowat dertigduizend buitenlandse IS-strijders, moet het counteren van de propaganda van IS prioritair blijven en is er nog steeds veel meer humanitaire hulp nodig, besloot Reynders.

Op politiek niveau herhaalde Reynders dat hij kansen ziet doordat intussen alle betrokken partijn bereid zijn aan tafel te gaan. Hopelijk blijkt een politieke oplossing in de komende maanden mogelijk, zo verwees hij nog naar de bijeenkomst in Wenen met onder meer de VS, Rusland en Iran.

Bron: De Morgen, 4 november 2015
http://www.demorgen.be/buitenland/n...maand-b6f3b1ce/

Mening: Ik schrok even toen ik de krantenkop las. Ik had er echt totaal geen idee van dat er nog mensen naar Syrië vertrokken vanuit België. Vijf tot tien Syriëstrijders per maand vind ik dan ook veel. Ik begrijp niet dat mensen kiezen om te gaan vechten in Syrië. Zeker nu niet, het nieuws wordt overladen met verhalen over vluchtelingen uit onder andere Syrië. Ik vraag me af wat u dan bezielt om toch nog te gaan strijden samen met IS? Het lijkt me zeer belangrijk dat ons land gesprekken blijft voeren over de situatie in Syrië. Iedereen moet up to date blijven over de situatie zodat ze daar gepast naar kunnen handelen.

Laatst aangepast door Elke.L*uwerysen : 4th November 2015 om 13:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.