actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2016, 22:16
Felia.T*ys Felia.T*ys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Nijlen
Posts: 75
Klimaatramp treft Noorse Spitsbergen

Ook Europa heeft klimaatvluchtelingen. Het gaat om 256 Noren die wonen op Spitsbergen. Ongekende regenval zorgt voor op de eilandengroep voor aardverschuivingen.

De Noren moesten de afgelopen maanden worden geëvacueerd wegens ongekende aardverschuivingen als gevolg van recordregenval. Terreinen die sinds mensenheugenis vastgevroren zaten, worden plots gevaarlijk instabiel. Na één heftige regenbui werden rondom die plek meer dan 50 aardverschuivingen ontdekt.

Poolonderzoeker Maarten Loonen van de Rijksuniversiteit Groningen maakt zich kwaad over de bijna opgewekte reacties die hij ziet op sociale media. Want die liegen er niet om. 'Wat een gezeur over dat klimaat elke keer'. 'Eindelijk een nieuwe vakantiebestemming erbij, geitenwollen sokken'. Of: 'Donald Trump is niet de enige die het beter weet dan de overgrote meerderheid van de klimaatwetenschappers'.

,,Doemscenario's? Gezeur? Ga dat maar uitleggen aan die 256 Noren die Spitsbergen hebben moeten verlaten'', zegt poolonderzoeker Loonen. ,,In mijn wereldje hebben we het er allemaal over", zegt hij vlak voordat hij de Groningse collegezaal instapt. Het wordt steeds duidelijker dat het uit de hand loopt maar er wordt heel weinig bezorgdheid geuit, constateert hij. ,,Ik ben een hele tijd geen klimaatactivist geweest hoewel ik wel zag dat het warmer werd. Maar de laatste jaren word ook ik weer activist."

Keihard
Geregeld heeft hij contact met wetenschappers in het hoge noorden. Voor wie twijfelt aan de ernst van de situatie adviseert hij eens te kijken op de Noorse weersite yr.no. ,,Daar kun je Spitsbergen zelf opzoeken. Dat heet Svalbard in het Noors. Kijk dan naar de statistieken van het vliegveld bij de hoofdstad Longyearbyen. Je ziet dan dat het er veel warmer was dan normaal. Al het hele jaar. De laatste zestien maanden zijn stuk voor stuk recordwarm geweest. Daar bedoel ik mee dat in die periode iedere maand weer warmer was dan de warmste maand ooit gemeten. Het gaat gewoon keihard door."

Loonen spreekt op congressen over de hele wereld. En net als bijna al zijn collega's luidt hij de noodklok. Maar wie hoort die te midden van al het nieuws over vluchtelingen, Trump en aanslagen, vraagt hij zich af. ,,Toen ik in 1990 begon met poolonderzoek hadden we het over het jaar 2100. Dan zou het merkbaar worden. Acht jaar geleden kwamen de eerste verhalen dat wij het nog gingen meemaken in ons leven. En dat gebeurt nu dus. Wat op Spitsbergen gebeurt is toch een ramp. En wij gaan dat ook merken. De zeespiegel stijgt, ons weer verandert. Wij weten dat en toch hopen we dat de gevolgen uitblijven. Wat dat betreft is de verkiezing van Donald Trump natuurlijk een ramp, dat die man durft te beweren dat het allemaal een complot is van Chinezen en wetenschappers.'' Er volgt een scheldwoord uit de grond van zijn hart.

Brommertjes
Loonen voelt zich een roepende in de woestijn. ,,Mijn belangrijkste argument is: mijn kinderen. ,,Zij zitten straks met de ellende. Het blijkt heel moeilijk voor mensen om te denken over de toekomst." Hij is net in China geweest en zag daar veel Chinezen op elektrische brommertjes. Nauwelijks nog benzinebrommers. ,,Waarom niet bij ons? Wat is het probleem dat wij daar niet meer geld aan besteden? Als poolonderzoeker op de Noordpool staan we onderhand letterlijk onder water. En inderdaad, dan lees je van die nonchalante reacties online: 'ach, een beetje warmer, het is wel lekker zo'n Zuid-Frans klimaat'. Maar ondertussen wordt op de Noordpool al zestien maanden elke keer een warmterecord gebroken. Dat is geen incidentje, dan ontploft mijn klimaatactivisme. Dit zijn trends waar je echt van moet schrikken.''

Bron: Algemeen Dagblad 24/11/2016
http://www.ad.nl/buitenland/klimaat...ergen~afbfcbd4/

Eigen mening: In mijn ogen klopt het dat we de gevolgen van de klimaatverandering niet altijd even ernstig nemen. Het lijkt voor veel mensen nog een ver-van-mijn-bedshow, omdat de gevolgen bij ons nog niet heel zichtbaar zijn. Bovendien zal het veranderende klimaat in de toekomst hoogstwaarschijnlijk voor klimaatvluchtelingen zorgen en hier zijn we totaal niet op voorbereid. De nieuwe klimaatakkoorden bevatten hier ook nog geen sluitende oplossing voor. Verder zullen de natuurrampen ook toenemen. Het is dus een zorgelijke situatie. Ik hoop maar dat de toekomstige generaties niet zullen terugwijzen naar ons, omdat we te weinig aandacht aan het probleem hebben geschonken. De klimaatconferenties zijn naar mijn mening al wel een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.