actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2018, 09:50
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
Luchtvervuiling doodt elk jaar 7 miljoen mensen

Luchtvervuiling doodt elk jaar 7 miljoen mensen

Elk jaar sterven naar schatting 7 miljoen mensen door blootstelling aan vervuilde lucht. Dat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een nieuw rapport.

De luchtvervuiling blijft gevaarlijk hoog in veel delen van de wereld, stelt de WHO. Volgens de organisatie ademen negen mensen op de tien slechte lucht in.

Vervuilde buitenlucht als gevolg van de uitstoot van industrie en verkeer heeft in 2016 tot zowat 4,2 miljoen doden geleid, meldt het rapport. Daarnaast zijn er ook 3,8 miljoen doden door vervuiling in het huishouden, door bijvoorbeeld te koken met vervuilende brandstoffen en technologieën.

Arme regio's zwaarst getroffen

De armste bevolkingsgroepen worden het hardst getroffen. Meer dan 90 procent van overlijdens die aan luchtvervuiling gelinkt zijn, gebeurt in lage- en middellageloonlanden. Voornamelijk in Afrika en Azië.

Ook in grote steden is de situatie erg. ‘In veel van ’s werelds grootste steden worden de WHO-normen voor luchtkwaliteit meer dan vijf keer overschreden’, zegt Maria Neira van de WHO.

Fijnstofdeeltjes dringen door tot diep in de longen en het bloedvatenstelsel, waardoor het risico op onder meer beroertes, hartziektes, longkanker en andere longaandoeningen stijgt.

CurieuzeNeuzen

CurieuzeNeuzen is het grootste burgeronderzoek naar luchtkwaliteit ooit. 20.000 Vlamingen meten de luchtkwaliteit in hun straat. Meer informatie vindt u hier.

Bron: De Standaard 02/05/2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180502_03492682

Mening:
Ik keek even verbaasd naar de titel van het artikel: 7 miljoen mensen die sterven door de luchtvervuiling... 7 miljoen! Dat zijn meer inwoners dan Vlaanderen telt! Dit artikel schud me zeker wakker dat de luchtvervuiling drastisch aangepakt moet worden. Wel stel ik mij de vraag hoe men achterhaalt dat een persoon sterft aan de gevolgen van de luchtkwaliteit. Er wordt vermeld dat fijne stofdeeltjes de kans op beroertes, longkanker, hartziekten enz. verhoogt, maar je kan toch niet met 100% zekerheid zeggen dat wanneer je sterft aan longkanker dit komt door de luchtvervuiling? Ik geloof zeker dat de luchtvervuiling hierin meespeelt, maar voor ik geloof dat er 7 miljoen mensen hierdoor sterven, mogen er meer details prijsgegeven worden over het onderzoek. Wat het curieuze neuzen project bestreft, doet het me goed te horen dat er eindelijk een grootschalig burgeronderzoek komt en niet een kleinschalig 'wetenschappelijk' onderzoek. De luchtkwaliteit zal zodanig verschillend zijn in verschillende steden dat dit onderzoek de juiste antwoorden zal bieden.

Laatst aangepast door Kelly.L*mbrechts : 2nd May 2018 om 09:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.