actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2018, 13:44
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Starbucks wil volledig recycleerbare koffiebeker maken

Starbucks wil volledig recycleerbare koffiebeker maken

De wegwerpbare koffiebeker is vooral dankzij Starbucks een herkenbaar object in het straatbeeld geworden. Maar goed voor het milieu zijn al die bekers niet. De bekende koffieketen wil daarom zo snel mogelijk een groen exemplaar lanceren.

Starbucks maakt tien miljoen dollar vrij om een volledig recycleerbare en composteerbare koffiebeker te ontwikkelen. Die zouden ze graag binnen dit en drie jaar in gebruik willen nemen. De koffieketen slaat daarvoor de handen in elkaar met Closed Loop Partners, een fonds dat investeert in groene initiatieven.

De uitdaging zit hem vooral in het plastic omhulsel van de papieren beker, wat het vandaag onmogelijk maakt om de bekers te recycleren. Wie kan de code kraken om de twee materialen op een eenvoudige manier van elkaar te scheiden, of nog beter, een volledig nieuw materiaal ontwikkelen voor het omhulsel, dat niet van kunststof wordt gemaakt?

De beslissing van Starbucks komt er nadat in Groot-Brittannië aan de alarmbel werd getrokken omdat er jaarlijks 2,5 miljard koffiebekers worden weggegooid. De Britten willen daarom een taks op wegwerpbekers invoeren, om zo koffiedrinkers aan te sporen om hun eigen, herbruikbare, mok mee te nemen.

Milieuactivisten reageren vooralsnog afwachtend omdat het niet de eerste keer is dat de koffieketen dergelijk voornemen uit. Todd Paglia van de milieugroep Stand.earth, dat een petitie lanceerde om Starbucks onder druk te zetten, benadrukt dat de koffieketen in 2008 al de ambitie had uitgesproken om tegen 2015 honderd procent recycleerbare koffiebekers te introduceren.

Lees ook: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180108_03286178
"Waarom een herbruikbare koffiebeker kopen een goed idee is"


Bron: De Standaard, 27.03.2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180327_03432291

Eigen mening:

Ik ben enorm blij met deze “make-over”. Deze ochtend trok ik nog grote ogen bij het aantal panos-bekertjes dat mijn neus passeerde alvorens het mijn beurt was.

Bij Starbucks is deze hoeveelheid nog veel groter. Momenteel spoor ik mijn peers aan tot het gebruik van een herbruikbare koffiebeker. Ik denk dat een volledig recycleerbare beker een stap in de goede richting is naar een mooie, milieubewuste wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.